Dansk kreativtet klarer sig fortsat over gennemsnittet ved Eurobest i Stockholm. 1.808 arbejder var sendt ind til dagens tre kategorier – film, radio og interactive – og kun 335 blev nomineret, svarende til godt 18 pct.
Danske bureauer og annoncører leverede 46 bidrag i dagens kategorier, og igen i dag holdt man snittet på mere-end-hver-fjerde, idet hele 12 kom på shortlisten – svarende til over 26 pct.
Radio-juryen var den mest karrige med shortliste-placeringer, blot 38 arbejder ud af 243 kom på listen, og i dét lys stråler Saatchi & Saatchi med 3-ud-af-3 spots for Sprite.
Bag Eurobest står Cannes Lion-organisationen, og netop i Cannes var der guld til samme treenighed Saatchi-Sprite-Radio for spottet “Last girl on the dancefloor”.
Som omtalt i går byder Eurobest på arbejder, der også tidligere på året har vist shortliste- og award-potentiale. Fra sidste uges Epica Awards var sølv i filmkategorien til &Co for både Carlsberg og Carlsberg Sport samt print-bronze for Bianco Footwear. Alle tre optræder i dagens film-shortliste.
Men der er også arbejder på shortlisten, der ikke kommer direkte fra Epica: Bl.a. DDB-Anthon Berg og Robert/Boisen-Ekstra Bladet.
TV/Cinema
- &Co – Carlsberg (Pong)
- &Co – Carlsberg Sport (Squirrel)
- &Co – Bianco Footwear (Girls)
- &Co – Bianco Footwear (Boys)
- DDB – Anthon Berg (Sense it)
- Robert/Boisen & Likeminded – Ekstra Bladet (Canteen)
- Robert/Boisen & Likeminded – Ekstra Bladet (Sportspub)
Radio
- Saatchi & Saatchi – Sprite (Best friend)
- Saatchi & Saatchi – Sprite (History eraser)
- Saatchi & Saatchi – Sprite (Suspicious by nature)
Interactive
- &Co – Carlsberg (Squirrel)
- Envision – X-bus