2012 var ikke det fede år for forsikrings- og pensionskoncernen PenSam, hvor Finanstilsynet anmeldte selskabet til politiet for ikke at have sendt årsopgørelser til en række kunder.
Det gik ikke ubemærket hen i medierne, som havde PenSam til fransk vask og strygning.
Nu går selskabet så ud med en kampagne, der er bemærkelsesværdig på flere plan:
Hovedbudskabet er en hyldest til vores helte i hverdagen, og den gennemgående figur i bl.a. filmene er fodbold-, landsholds- og Liverpool-spilleren Daniel Agger.
Han får en snak med hhv. en brandmand, en SOSU-assisstent og en pædagogmedhjælper i filmene, der hver varer omkring to min. – og som kan ses her.
”Daniel Agger har ikke før medvirket som privatperson i en reklame. Han gør det, fordi han kan identificere sig med mennesker, der har et hårdt slid i hverdagen. Det er blandt dem, han selv er vokset op, og det er dem, disse helte, han gerne vil vise respekt,” siger Charlotte Stokkebye, direktør i PenSam.
I er blevet kritiseret hårdt i medierne – og nu går I ud med en stille kampagne, der hylder helte. Hvordan hænger det sammen?
“Initiativet er nu ikke så stille. Men vi skildrer hverdagens helte i situationer, der beskriver deres hverdag, og som de kan identificere sig med. Det er meget forskelligt, om man er brandmand, SOSU-assistent eller pædagodmedhjælper,” siger Charlotte Stokkebye om tonen i filmene.
Hun tilføjer:
”Mediestormen har været træls, men dette tiltag har været planlagt længe og upåagtet stormen. Timingen er god, fordi vi har kunnet sætte flueben ud for flere ting – vores afkast har været i top de seneste tre år, IT-problemerne er der taget hånd om, og vi føler, at vi kan se vores kunder i øjnene – og vise vores respekt for de mennesker, det hele handler om,” siger Charlotte Stokkebye.
Hun peger – udover afkastet med pil-op – på PenSams bank som værende blandt landets mest sikre og et forsikringsselskab med gode priser.
Men det er ikke afkast, bank og forsikringsdel – eller for den sags skyld IT-problemer – I bruger jeres budget på …
”Ja og nej. Vi har løbende kampagner målrettet PenSam-kunder, typisk i FOA-bladene, hvor vi fortæller om dét. Men Vores Helte er en bredere historie, der for alvor ruller ud i denne uge i ugeblade, på TV2’s hjemmeside, Facebook, outdoor – typisk nær store arbejdspladser med mange PenSam-kunder, f.eks. Rigshospitalet – og et kampagnesite. http://voreshelte.dk/,” siger Charlotte Stokkebye.
Bag kampagnen står Det Runde Bureau (et nyt bureau stiftet af Jacob Holm, tidligere kreativ direktør i Zupa Recommended) og Magnetix.
Kampagnen lægger op til, at folk – alle danskere – er med til at nominere og vælge månedens helt blandt PenSams kunder – og senere hen også årets helt.
”PenSam er ikke i mål endnu, men vi er kommet videre i vores proces. Og vi vil gerne fremhæve årsagen til, at vi er her: Vores kunder, som arbejder hårdt til hverdag. Daniel Agger leverer nærvær og indlevelse både på banen og i kampagnen, og netop nærvær og indlevelse er, hvad PenSams kunder leverer i deres arbejde. Og det er den fordybelse, vi gerne vil vise,” siger Charlotte Stokkebye.
Også Daniel Aggers skade-forløb drages der parallel til i kampagnen:
”Daniel har haft skader – og er kommet tilbage. I en af filmene taler han med Bjarne, pædagogmedhjælperen, der vendte tilbage til skolen, hvor han kan alle børnenes navne, efter en blodprop. Vores kunder er primært offentligt ansatte, der tager sig af andre,” siger Charlotte Stokkebye og tilføjer:
”Det er hverdagens helte – og midt i utrygheden om velfærdssamfundets fremtid vil vi gøre vores til at hylde dem.”