Danish Digital Award hylder den store idé

Jasmin Mortensen,
Redaktionsassistent hos Bureaubiz

Danmarks største digitale awardshow har løftet sløret for kategorierne i 2020. Det er stadig forretningsudfordringerne, der er i fokus, men nu hyldes også den store, banebrydende idé. 

I 2019 ændrede Danish Digital Award kurs. Ikke flere kategorier som bedste mobilbanner eller bedste website. I stedet skulle awarden hylde det digitale arbejde, der løser virksomhedernes forretningsudfordringer. Formålet var at gøre DDA meget mere relevant for annoncørerne.

”Sidste års kursændring var en ubetinget succes”, udtaler Holger Wilcks, direktør for Dansk Annoncørforening, der afholder DDA.

Han tilføjer: “Vi fik løftet niveauet til nye højder og positioneret Danish Digital Award som den måske vigtigste award på direktionsgangen.”

Hensigten har hele tiden været at justere de nye kategorier baseret på tilbagemeldingerne fra bureauer og annoncører.

Den store idé
Derfor er der små ændringer i 2020 og én helt ny kategori. Om den forklarer juryformand Kim Jong Andersen: ”Kreativitet er et afgørende strategisk værktøj, hvis man vil bryde gennem reklamestøjen i dag. Vi har set et behov for at sætte en tyk streg under dét med en helt særlig kategori.”

Kategorien ‘the big idea’ belønner de kampagner, som gennem ideens styrke og produktionens kvalitet formår at få forbrugerne til aktivt at tilvælge markedsføringen fremfor at fravælge den gennem passiv indifference eller aktiv adblocking.

Holger Wilcks giver Bureaubiz nogle eksempler på gode idéer fra fortiden, der kunne være blevet belønnet med ‘the big idea’:

“Nogle af de kandidater fra fortiden, der ville have haft en god chance i ‘the big idea’-kategorien, er Velux og & Co. med Indoor Generation, Spies og Robert/Boisen for deres langvarige og gode arbejde med eksempelvis ‘Do it for Denmark’ og selvfølgelig Visit Færøerne og Mensch’s kampagner.”

Den forretningsrelevante award
”Reklametrætheden stiger år for år”, uddyber Kim Jong Andersen.

”Det er den digitale markedsføring ofte medvirkende til, fordi alt for mange satser alt for meget på performance-marketing, der tæppebomber forbrugeren med ligegyldige salgsbudskaber. Én vej ud går gennem langt bedre og langt stærkere kreative kampagner fortalt gennem de digitale medier. Det skal den her kategori hylde”, tilføjer han. 

Af andre ændringer får kategorien ‘digital differentiation’ tilføjet ‘and design’, så der igen i 2020 er en designkategori. Brand impact bliver delt op i to underkategorier for kommercielle og ikkekommercielle virksomheder, mens digital transformation og organisation slås sammen til én kategori.

”Med disse småjusteringer bevarer Danish Digital Award sin position som den forretningsrelevante award, og vi får samtidig slået fast med syvtommersøm, at kreativitet er et strategisk værktøj, som måske er vigtigere end nogensinde før i den digitale markedsføring”, siger Kim Jong Andersen.

Danish Digital Award åbner for indsendelser 9. december i år. Showet bliver afholdt 7. maj 2020.