Danmark nederst i nordisk reklame

Peter Engholm
25@mail.dk

Det svenske reklamemarked fik i første halvår rystet krisen af sig – også i dén grad. Norge og Finland er følger efter, mens Danmark løb baglæns.

Selv om testlandskampen mod Tjekkiet i forgårs var jævnt kedelig, så kan det godt lune at beskæftige sig med fodbold: Danmark er ganske vist langt bagefter Norge på FIFAs rangliste, men vi ligger foran Sverige og Finland.

Når det gælder reklamemarkeder, så er sagen en anden: Danmark ligger i bund. Og især svenskerne er løbet fra os.

I første halvår 2010 voksede det svenske reklamemarked med 7 pct. sammenlignet med samme periode i fjor. Det norske marked følger flot efter en stigning på ca. 5 pct., mens finnerne er tøvende-men-med-pil-opad, idet reklamemarkedet i første halvår steg omkring 1,5 pct.

Men selv finnerne kan vi kigge misundeligt efter, for de er trods alt i plus – og det danske reklamemarked er i minus: 0,5 pct.

I Norge hæfter Kreativtforum sig mest ved medieinvesteringer per capita. Her topper Norge nemlig med 235 euro pr. indbygger, med Danmark som nr. 2 med 180 euro. Sverige er nu oppe på 162 euro, mens Finland har et betydeligt mindre intensivt reklamemarked med medieinvesteringer på 124 euro pr. indbygger.

Opgørelsen stammer fra IRM i Sverige og Norge, der har suppleret med lignende opgørelser fra TNS-Gallup i Finland og Dansk Oplagskontrol.

Personer med en velfungerende hukommelse vil vide, at Dansk Oplagskontrol – der også står bag den store, årlige Reklameforbrugsundersøgelse – i slutningen af september offentliggjorde en undersøgelse for netop første halvår 2010, der viste, at det danske reklamemarked var skrumpet med 2 pct.

Forskellen på de 0,5 og 2 pct. i negativ vækst herhjemme skyldes, at Dansk Oplagskontrol i sin egen halvårsundersøgelse ikke har opgørelser for søgeord og permission marketing med. Det har IRM heller ikke, men her man i stedet estimeret områderne. Og med en vurdering af, at disse skyder pænt frem, trækker det det danske marked op – dog ikke nok til at gå i plus.

Hvis man skal have et mere lyst billede af første halvår, så skal man læse DRRBs Mediaindex, der viste en stigning på 4,7 pct. DRRBs tal bygger på indberetninger fra mediabureauerne og repræsenterer ca. 45 pct. af det samlede marked, som opgøres i den årlige Reklameforbrugsundersøgelse.