Danmarks 4. største bank har valgt nyt bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Blue Pen er færdig som hoved samarbejdspartner efter en bureaukonkurrence mellem blot to bureauer.

Efter 7 års samarbejde med Blue Pen, var det tid til at få nyt kreativt blod ind i markedsføringen hos Sydbank, der er Danmarks 4. største bank.

“Vi har på ingen måde været utilfredse med samarbejdet, og Blue Pen løser fortsat nogle opgaver. Men vi ser et behov for at få tilført nogle lidt andre kompetencer med henblik på at justere vores tilgang til markedet. Vi taler ikke om revolutioner, men vi skal have raffineret vores måde at gøre tingene på, og efter 7 års samarbejde ser vi det som passende tidspunkt at få nogle friske øjne på,” siger Eva Sand, der er marketing- og kommunikationsdirektør i Sydbank.

Bankens nye bureau hedder Hjaltelin, Stahl & Co, og en af de ting, der har bragt Sydbank til bureauet er store forhåbninger til, hvad kreativ direktør og partner, Nicolai Stahl kan udvirke.

Sydbank kender desuden bureauet fra et flerårigt samarbejde med dialogdelen, Rainmaker.

Hjaltelin, Stahl er valgt efter en bureaukonkurrence med deltagelse af blot to bureauer. Eva Sand ønsker ikke at oplyse, hvem det andet bureau var, men jungletrommerne peger over for Bureaubiz på BBDO.

“De to er valgt efter en indledende researchfase. Der er mange dygtige bureauer, men for os var der to, der var interessante. Dem har vi så vurderet relativt omfattende for at undgå at skulle vælge på et førstehåndsindtryk. Vi har gerne villet opleve dem på den lidt længere bane,” siger Eva Sand og fortsætter:

“Bureauer bruger meget tid på sådan en konkurrence. Det har vi respekt for. Men det koster også os meget tid, og derfor har vi søgt at begrænse antallet af konkurrencedeltagere.”

Hun understreger, at banken ikke søger en ny position. De grundlæggende værdier er de samme som altid, og derfor er der ikke udsigt til revolutioner i markedsføringen.

“Men vi har i de sidste par år skruet op for medietrykket og har kommunikeret landsdækkende. Derfor har vi et behov for at sikre, at vi har den rette tilgang til vores markedsføring,” siger Eva Sand og understreger, at forventningen til Hjaltelin , Stahl bl.a. også retter sig mod at kunne tilføre bankens arbejde med analyse og planning en ekstra dimension.

Mediemæssigt har banken hidtil ikke dyrket tv. Print, radio og i de sidste to år online har været omdrejningspunktet.

Men hvad så med tv?

“Der er jo ingen tvivl om, at tv er et rigtig stærkt medie. På den anden side har online også været et rigtig godt medie for os. Vi er ganske enkelt ikke nået så langt i vores overvejelser men koncentrerer os lige nu om at finde det rette mediemiks for os,” siger Eva Sand.