Danmarks ældste reklamebureau køber op igen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det er blevet til en lang række opkøb de senere år. Denne gang er det et social media bureau.

Sylvester Hvid & Co. køber Topp Minds, der er et social media-bureau med speciale i betalt og organisk indhold på sociale medier. Topp Minds blev stiftet af Maria Topp for et års tid siden, og der er allerede fem ansatte.

Opkøbet sker ifølge adm. direktør i Sylvester Hvid & Co., Kenneth Hansen, for at udvide og styrke bureaugruppens specialkompetencer.

Det er ikke uvant for Sylvester Hvid & Co. at foretage opkøb. Tidligere har man købt en længere række bureauer, nemlig reklamebureauet Lindegaard & CO, det grafiske produktionsbureau Best Buy Broker, reklamebureauet Monopolet samt bureauerne Kreation Online, Mezzo Media, Krogh Design og Zonation.

Ejeren Fernando W. Olsen sagde da også til Bureaubiz i 2017, at man gerne satte bureauets “overskud og mere til” for at opkøbe de rette bureauer. Han tilføjede:

”Vi har i min tid på bureauet altid været åbne for opkøb, når det gav mening strategisk. Altså, når vi ønskede at gå ind i nye indsigtsområder, produktområder og markeder. Vi søger nu opkøb med henblik på vækst på toplinjen og mere power på det digitale og onlinemæssige område.”

Adm. direktør Kenneth Hansen tilføjer dertil i dag:

”Beslutningen om et fælles ejerskab afspejler vores ønske om at udvikle og styrke bureauets kompetencer inden for sociale medier, hvor vi hidtil primært har fokuseret vores ressourcer på udviklingen af indhold, der understøtter de kampagneaktiviteter og marketing initiativer vi i øvrigt afvikler på vegne af vores
kunder. Sammen med specialisterne i Topp Minds får vi nu i højere grad mulighed for at rådgive og eksekvere hele vejen fra udvikling af idéer og koncepter til produktion, indrykning, optimering og rapportering i ét samlet forløb. Det kræver, at vi supplerer vores kreative problemløsere med andre
medarbejderprofiler, og det får vi nu i Topp Minds.”

Maria Topp fortsætter som adm. direktør i Topp Minds og med en ejerandel på 50 pct.. Hun siger om beslutningen, som i øvrigt også omfatter en sammenflytning med Sylvester Hvid & Co.:

”Vi har i Topp Minds mærket stor interesse for vores ydelser og er blevet bekræftet i vores tilgang til arbejdet med sociale medier. Men vi mærker også, at der er forretningsmuligheder, vi har vanskeligt ved at realisere på egen hånd, og derfor har det været naturligt for mig at overveje, hvordan vi kunne skabe de
bedste forudsætninger for vækst. Og konklusionen var at Topp Minds som en specialist enhed i et større set-up ville være en attraktiv model for både bureauet og vores kunder. Da vi allerede i længere tid har haft et tæt og godt samarbejde med Sylvester Hvid & Co. om en række kunder, var et fælles
ejerskab for mig et naturligt næste skridt i udviklingen af vores relation”