Danmarks bedste Public Service-kampagner kåret

Peter Engholm
25@mail.dk

Kampagnen ”Digital Post” vandt den nationale pris, mens Movias kampagne vandt regionalt. Dertil kom hædrende omtale. Fire bureauer blev fremhævet.

International Advertising Association (IAA) har kåret årets bedste public service-kampagner, både regionalt og nationalt. Bedste regionale kampagne er Movias “Den kvikke vej”, skabt af Bates Y&R og p-inline, mens landets bedste nationale var “Digital Post” fra Digitaliseringsstyrelsen og Radius Kommunikation.

Movia-kampagnen samler ifølge juryen ”elegant positionen som den kloge og hurtige transportløsning i en flot og effektfuld kreativ løsning”. Kundemålinger har dokumenteret en større tilfredshed med rejsetid, antal busafgange og med trafikinformation.

Samtidig brandede man både kollektiv trafik og en bydel, der har en af Europas største koncentrationer af uddannelse og forskning inden for farmaci, sundhedsvidenskab og naturvidenskab med 30.000 studerende og medarbejdere.

Digitaliseringsstyrelsen og Radius’ kampagne var ifølge dommerne ”et stærkt eksempel på at skabe samspil mellem både aktører og medier. Staten, ministerier, styrelser, institutioner og skoler blev involverede partnere i kampagnen, og det skabte et stærkt og effektivt resultat med et kendskab på hele 98 procent”.

Dommerne valgte også at give en ”Hædrende omtale” til Sundhedsstyrelsens kampagne ”Music Against Drugs”, der er udarbejdet af Aros Kommunikation.

Målet for kampagnen var at fokusere på den stofforebyggende indsats og reducere unges eksperimenterende brug af stoffer – ikke noget let mål, men kampagnen adskiller sig fra andre ”advarselskampagner” ved at kommunikere positivt om oplevelser i stedet for at være negativ og omhandle forbud. Med afsæt i de unges interesse – musikken – udtrykker kampagnen enkelt og klart den påvirkning, rusen kan give en musikoplevelse.

De shortlistede kampagner i kategorien Lokale kampagner var:

  • Aarhus bremser for gult
. Opdragsgiver: Aarhus Kommune / Bureau: Aros Kommunikation
  • Den kvikke vej. 
Opdragsgiver: Københavns Kommune og Movia / Bureauer: Bates Y&R og p-inline
  • Hippo Run
. Opdragsgiver: Plan Danmark / Bureau: Lene Rohde/tekstforfatter.dk
  • Spritkørsel – helt ærligt?
 Opdragsgiver: Nordjyske Kommuner / Bureau: Combine

De shortlistede kampagner i kategorien Nationale kampagner var:

  • Digital Post: 
Opdragsgiver: Digitaliseringsstyrelsen / Bureau: Radius Kommunikation
  • Kys Sclerose farvel
. Opdragsgiver: Scleroseforeningen / Bureau: Scleroseforeningen
  • Kør bil, når du kører bil
. Opdragsgiver: Rådet for Sikker Trafik / Bureau: Bates Y&R
  • Music Against Drugs
. Opdragsgiver: Sundhedsstyrelsen / Bureau: Aros Kommunikation
  • Spillefuglen
. Opdragsgiver: Center for Ludomani / Bureau: Raffinaderiet Advertising
  • Think before you ink
. Opdragsgiver: Miljøstyrelsen / Bureauer: TBWA & BBDO i samarbejde med Hansen Agenda

Midt i række af bureauer fik enmands-butikken Lene Rohde igen gjort opmærksom på sig selv. Hun fik i 2012 hædrende omtale for arbejde for Plan Danmark, som hun personligt har involveret sig i. I år var hun nomineret for løbekampagnen Hippo Run, der arragnerer velgørende løb og bakker op om Plan Danmarks Because I’m a girl.

”Hippo Runs kampagne er på alle måde ret udsædvanlig. Opdragsgiveren er 62 mio. piger, der ikke går i skole, fordi de er piger. Budgettet sidder i mine løbesko, og successen er afhængig af alle de gode hjerter på Frederiksberg,” sagde Lene Rohde, da hun præsenterede kampagnen.