Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

.... var et lille reklamebureau og et lidt større digitalt bureau. Blandt de større bureauer topper et jysk. To web- og otte reklamebureauer på de to Top 5 lister.

Den danske afdeling af Naked præsterede i 2010 en imponerende vækst på 354 pct. Nogen vil hævde, at baggrunden var billig, fordi udgangspunktet var lavt.

2009 var bureauets første år, og væksten i 2010 bragte det op på en bruttoavance på ca. 5 mio. kr., hvilket er i den nederste fjerdedel af de 88 reklamebureauer, der indgår i Bureaubiz’ årlige bureaurapport.

Vækst er dog vækst, og de tre medarbejdere i Naked præsterede et flot år med en af bureaubranchens højeste bruttoavancer pr. medarbejder og en overskudsgrad på 34,2. De blev dog også aflønnet godt med en gennemsnitlig personaleomkostning på 757.333 kr.

Det er også et mindre bureau, der står bag årets næsthøjeste vækst. Og her var der tale om et digitalt bureau – nemlig Hello Monday, der voksede med næsten 190 pct. til 8,1 mio. kr.

Hello Monday har desuden gjort sig særdeles godt bemærket på det kreative arbejde. Med en 10. plads er Hello Monday det højest rangerende digitale bureau på listen over de mest vindende bureauer baseret på resultaterne i 10 danske og internationale reklamepriser.

For retfærdighedens skyld bringer vi to Top 5 lister: en for bureauer med under 15 mio. kr. i bruttoavance og en for dem over.

Blandt de større bureauer toppede jyske Metaphor listen.

Top 5 Vækst – mindre bureauer

  1. (r) Naked +354,5 pct. (5 mio. kr.)
  2. (w) Hello Monday +189,3 pct. (8,1 mio. kr.)
  3. (w) KathArt Interactive +91,1 pct. (10,7 mio. kr.)
  4. (r) Fireball + 93,8 pct. (12,4 mio. kr.)
  5. (r) Openminded +84,8 pct. (6,1 mio. kr.)

Top 5 Vækst – større bureauer

  1. (r) Metaphor +47,4 pct. (16,8 mio. kr.)
  2. (r) Mensch +37,3 pct. (21,9 mio. kr.)
  3. (r) Yellow +34,8 pct. (22,1 mio. kr.)
  4. (r) Umwelt +33,8 pct. (18,1 mio. kr.)
  5. (r) Ogilvy +31,2 pct. (49,6 mio. kr.)

Bureaubiz’ årlige rapport rummer nøgletal på i alt 181 bureauer. Desuden rummer den en rangordning af bureauer baseret på resultater i 10 danske og internationale reklamepriser samt meget andet. Læs f.eks. artiklen “Samarbejd eller dø”. Rapporten koster 1695 kr. ex. moms og kan bestilles hos finn@bureaubiz.dk

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Herligt at økonomien følger dem der tør satse på kreativiteten. De to bureauer har jo desuden leveret det mest interessante arbejde i det forgangne år – i hvert fald digitalt. Tillykke.