Danmarks mest effektive annoncør scorer højt på digital shortliste

Peter Engholm
25@mail.dk

DIA har sat 76 arbejder på shortlisten – fordelt på 48 annoncører. Bestseller-brandet Only har flest nomineringer, og nr. to er en annoncør med fortsættelsen af en i høj grad effektiv kampagne.

Brancheglidningen giver gode kampagner og modige annoncører flere chancer for at høste opmærksomhed ved forskellige awards, fordi kampagnerne typisk dækker bredt.

Der har allerede været opmærksomhed omkring den mest shortlistede annoncør ved Danish Internet Award 2013. Det er en kampagne, som allerede nu kunne trække stikket til awards og stadig være stolt: Only-brandet fra Bestseller-koncernen med The Liberation – kampagnen, der høstede guld ved både Cannes Lions og Eurobest, og som fik seks shortlister ved Creative Circle Awards shortliste i midten af marts.

Til gengæld har der ikke været lige så meget fokus på nr. to på årets shortliste fra DIA. Kampagnen er måske ny i award-sammenhæng – men det er annoncøren ikke: Det drejer sig om PFA Pensionstallet, der er en opfølger på PFA Casen, som i november vandt Grand Prix ved Advertising Effectiveness Award.

Og således ny hæder, med fire DIA-shortlister, til Danmarks mest effektive annoncør.

For mange kokke fordærver muligvis maden – men ikke kampagner, for PFA er ikke kun effektiv, men tilsyneladende også god til at samarbejde. Bag pensionsselskabets shortlister står ikke færre end fem forskellige bureauer

Efter Only og PFA følger en kvintet af annoncører med 3 shortlister hver, heriblandt Forsvarets Rekruttering, der måske ikke er en klassisk gæst ved awardshows, men som ikke desto mindre – takket være en stor høst på netop shortlisten – blev Årets Annoncør ved True Award.

Se Toplisten forneden.

Umiddelbart efter kvintetten med annoncører med tre nomineringer følger en halv snes annoncører med hver to nomineringer og 31 annoncører med én nominering hver.

Blandt annoncørerne med dobbelt-nominering tiltrækker et par stykker sig ekstra opmærksomhed:

De to soldrevne testdukker fra Spies trækker hele otte nomineringer til bureauer, to til hhv. Robert/Boisen, Gobsmack, OMD og Radius – og dét endda til en kampagne, som annoncøren karakteriserer som en lille skæv ting – et supplement til markedsføringsplanen, der kunne bringe vinterferien i spil.

Call me båder taler og scorer ordentligt. Kampagnen fik Bedste Film og Publikumsprisen ved True Award, Involveringsprisen ved årets Rambuk, en shortliste til Creative Circle Award for nylig og nu altså endnu to shortlister. 

DIA13 – toppen af shortlisten fordelt på annoncører

Antal nomineringer, antal nominerede bureauer, annoncør, kampagne 

  • 6  12   Only, The Liberation
  • 4    8   PFA Pension, PFA Pensionstallet
  • 3    6   Forsvarets Rekruttering, Træn med forsvaret
  • 3    3   Lauritz.com, Auction App
  • 3    3   BeoPlay, 2 BeoPlay A9 + 1 BeoPlay A3
  • 3    3   Danske Bank, e-Bank spending overview + DanskeBank.dk + Danske Opbakning
  • 3    3   Danske Spil (hhv. 2 Licens Spil og 1 Lotteri Spil ), 2 Oddset Mobile + 1 Din mobil er et skrabelod