Af Peter Engholm 25@mail.dk

Creative Circles liste over Danmarks mest vindende kreative bygger på syv awards. Hvorfor ikke også DIA og DM Dagen, blev der spurgt på Bureaubiz i går. David Asmussen svarer.

Listen over Danmarks mest vindende kreative kaster debat af sig – ikke kun en præcisering af, hvordan de kreatives navne egentlig staves, og på hvilket bureau de nu arbejder, men også en diskuusion af bedømmelseskriterierne.

Listen bygger på de seneste fem års resultater i to danske priser – Creative Circle Award og True Award – samt fem udenlandske: Cannes, D&AD, The One Show, Epica og Eurobest.

For at gøre listen komplet burde Creative Circle også kigge på DM Dagen og DIA (Danish Internet Awards, lød en kommentar.

Bestyrelsesmedlem i Creative Circle, David Asmussen, er umiddelbart imødekommende – over for den ene pris, og vel at mærke kun hvis den placeres i sin rette sammenhæng.

” Vi vælger en række awardshows, som vores meritter bliver beregnet udfra. Dette gælder kun i forhold til Advertising industrierne. Digital og design er – award-mæssigt – endnu så unge, at vi ikke kan identificere f.eks. 45 internetfolk til juryen ud fra meritter alene. Men både internationalt og nationalt – med DIA – er man snart ved at være så godt med, at man også på dette felt kan benytte awards på sigt,” siger David Asmussen.

Han kan derimod ikke forestille sig, at DM Dagen bliver bragt i spil i forbindelse med en liste over mest vindende kreative.

“DM Dagen fokuserer til dels på effekt, og ikke nødvendigvis på det kreative element. Og vores vindere findes ud fra rent kreative parametre. Creative Circles formål er at inspirere og motivere og på den måde hæve standarden inden for de “kreative commercielle komunikationsformer”. Vi skal altså inspirere kreative inden for branchen og er ikke sat i verden for at diskutere effektivitet – det lader vi andre awardshows om, det klarer de fint,” siger David Asmussen.

Der er også reklamepriser inden for print og outdoor …

“Ja, men de kategoier varetager Creative Circle Award allerede – og tager meget seriøst i form af udvælgelse af jurymedlemmer. Og det er netop grunden til, at vi har de fem udenlandske priser med: At de ligner vores egen. D&AD og Cannes, f.eks., vælger dommere og bruger bedømmelseskriterier, der minder om vores til forveksling. Vores jurydag er efter min mening hele kernen i CC – det er her, at barren sættes. De bedst kvalificerede dommere identificerer de bedste arbejder – og det folanger vi så også af de andre awards: De skal have samme niveau,” siger David Asmussen.

Men I varetager også selv filmkategorien – alligevel har I True Award med …

“Ja, fordi True Award har fokus på kreativitet – men mere over i det håndværksmæssige og med producentfokus. På den måde supplerer vi hinanden,” siger David Asmussen.

Kommentarer

  1. David Asmussen er en meget gammeldags mand, et fortidslevn fra den tid, hvor kreativitet og effekt blev vurderet hver for sig. Egentlig troede jeg ikke denne Homo Narcissus eksisterede mere. Men de findes åbenbart stadig, endda langt inde i inderkredsen hos de rigtige og ægte kreative, hos kunstnerne i Creative Circle.

    Jøsses!

  2. Ahhh David. Det er sgu’ en gammeldags holdning til DM disciplinen, som de sidste 5 år er blevet voldsomt redefineret. Ikke mindst med Danmark, Tyskland og Spanien som nogle af de væsentligste frontløbere.

    En for smal definition af kreativitet, synes jeg ikke matcher den udvikling og fokus de danske bureauer bør forfølge i kundernes interesse – ligegyldigt om bureauets speciale er massekommunikation, PR, medieplanning eller relationsmarkedsføring (DM).

    Kreative hilsner,
    Jan Køhler, RelationshusetGEKKO

    P.s. Som dommer i seneste Eurobest, så jeg stærkere kreative løsninger i Direct kategorien end i Digital, hvilket der i øvrigt var bred enighed om.

  3. Ja, David…der må du lige drikke kaffe til. Jeg husker endnu de gode gamle dage, da du selv udfoldede din ganske veludviklede kreativitet i tjenesten for de direkte medier….men det er da lige så interessant at diskutere kreativitet som det er at diskutere kunst!

  4. “Digital og design er – award-mæssigt – endnu så unge, at vi ikke kan identificere f.eks. 45 internetfolk til juryen ud fra meritter alene”

    I can’t agree.

    I sat on a jury of 25 in Cannes last year judging cyberlions, I am also sitting at ‘the one show’ and ‘D&AD’ judging ‘Online’ with another 25 judges. I think between us we have won some of the biggest awards there are.
    For example my good friend Michael Lebowitz from Bigspaceship won a GrandPrix at Cannes + multiple golds for the HBO voyeur platform, Which thanks to the digital platform was exposed to millions of voyeurs. In fact if you look through many of the awards today the winners are using digital platforms and therefore digital creativity.

    I am sure that we can get 45 judges with merits together for you if you like. They are just a tweat away 😉

    and one more comment – “UNG?” Maybe in olden day terms of time we are young if you think Radio took almost 40 years to reach 50 million users, TV took almost 15 years, the web a mere 4 years and well facebook … less than 2 years. So in terms of development we feel we are old enough and ugly enough to take on the task and have our creativity judged alongside traditional media, and in 10 years we will let the traditional ads still attend and be ranked along side digital.

    well thanks for the rant and see you all at creative circle judging in the morning 😉

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club