Danmarks mest vindende kreative … uden for DIA og DM Dagen

Peter Engholm
25@mail.dk

Creative Circles liste over Danmarks mest vindende kreative bygger på syv awards. Hvorfor ikke også DIA og DM Dagen, blev der spurgt på Bureaubiz i går. David Asmussen svarer.

Listen over Danmarks mest vindende kreative kaster debat af sig – ikke kun en præcisering af, hvordan de kreatives navne egentlig staves, og på hvilket bureau de nu arbejder, men også en diskuusion af bedømmelseskriterierne.

Listen bygger på de seneste fem års resultater i to danske priser – Creative Circle Award og True Award – samt fem udenlandske: Cannes, D&AD, The One Show, Epica og Eurobest.

For at gøre listen komplet burde Creative Circle også kigge på DM Dagen og DIA (Danish Internet Awards, lød en kommentar.

Bestyrelsesmedlem i Creative Circle, David Asmussen, er umiddelbart imødekommende – over for den ene pris, og vel at mærke kun hvis den placeres i sin rette sammenhæng.

” Vi vælger en række awardshows, som vores meritter bliver beregnet udfra. Dette gælder kun i forhold til Advertising industrierne. Digital og design er – award-mæssigt – endnu så unge, at vi ikke kan identificere f.eks. 45 internetfolk til juryen ud fra meritter alene. Men både internationalt og nationalt – med DIA – er man snart ved at være så godt med, at man også på dette felt kan benytte awards på sigt,” siger David Asmussen.

Han kan derimod ikke forestille sig, at DM Dagen bliver bragt i spil i forbindelse med en liste over mest vindende kreative.

“DM Dagen fokuserer til dels på effekt, og ikke nødvendigvis på det kreative element. Og vores vindere findes ud fra rent kreative parametre. Creative Circles formål er at inspirere og motivere og på den måde hæve standarden inden for de “kreative commercielle komunikationsformer”. Vi skal altså inspirere kreative inden for branchen og er ikke sat i verden for at diskutere effektivitet – det lader vi andre awardshows om, det klarer de fint,” siger David Asmussen.

Der er også reklamepriser inden for print og outdoor …

“Ja, men de kategoier varetager Creative Circle Award allerede – og tager meget seriøst i form af udvælgelse af jurymedlemmer. Og det er netop grunden til, at vi har de fem udenlandske priser med: At de ligner vores egen. D&AD og Cannes, f.eks., vælger dommere og bruger bedømmelseskriterier, der minder om vores til forveksling. Vores jurydag er efter min mening hele kernen i CC – det er her, at barren sættes. De bedst kvalificerede dommere identificerer de bedste arbejder – og det folanger vi så også af de andre awards: De skal have samme niveau,” siger David Asmussen.

Men I varetager også selv filmkategorien – alligevel har I True Award med …

“Ja, fordi True Award har fokus på kreativitet – men mere over i det håndværksmæssige og med producentfokus. På den måde supplerer vi hinanden,” siger David Asmussen.