Danmarks største bureau leverer årets største underskud på 35 mio.

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Hvis man kører 140 km i timen bliver bremselængden en del længere end hvis man kører 110. Den erkendelse blev kostbar for Creuna.

Creuna’s adm. dir. Thomas Vejlemand kan næsten sætte dato på, hvornår genvordighederne begyndte: 1. april 2009.

Havde det så bare været en aprilsnar. Men det var det ikke og nu kan man i Creuna’s regnskab – ikke sort på hvidt – men rødt på hvidt læse prisen på genvordighederne: -35,27 mio. kr.

Bruttoavancen er også faldet betragteligt men anfægter dog ikke bureauets rolle som Danmarks største, hvis man ser på tværs af bureautyper. Til gengæld må man leve med, at man også har leveret årets største underskud.

Tager man et andet digitalt bureau med, Guava som har skævt regnskabsår og derfor leverede resultatet sidste efterår, så kan Creuna dog sige sig fri for rekorden. Guava kom ud med et underskud på 162 mio. kr.

Creuna er et danskbaseret selskab med en norsk kapitalfond som ejer og aktiviteter i de andre nordiske lande, men det er den danske operation, der er den største – og også der problemerne i 2009 var de største.

“Finanskrisen ramte vores norske og svenske datterselskaber tidligere, så da vi gik ind i 2009 havde de allerede tilpasset sig, hvorimod vi i Danmark havde vores bedste måneder nogensinde i 1. kvartal. Så kom d. 1. april, hvor kunderne gjorde deres kvartal op,” siger Thomas Vejlemand og fortsætter:

“Vi kom således med fuld fart på, og så er det dyrt at bremse op.”

Der var dog ikke nogen vej uden om. I første omgang røg ca. 20 pct. af medarbejderne, og i september var der så en ny runde. Ialt har man i løbet af året skilt sig af med ca. 100 medarbejdere – heraf ca. 70 i Danmark.

“Men vi måtte også på et tidspunkt sige ‘hertil og ikke længere’. Vi var af den opfattelse, at vi er på et marked, der vil vende tilbage. Tilvæksten i online-investeringer vil fortsætte, og derfor gjaldt det om at sikre os, at vi fortsat ville være konkurrencedygtige, når tiderne vendte. Desuden kunne vi i efteråret notere bedre tider i Norge og Sverige, og derfor forventede vi, at Danmark ville følge efter med lidt forsinkelse,” siger Thomas Vejlemand.

Underskuddet blev dog så stort, at ejerne har måttet skyde godt 16 mio. kr. ind i ny kapital.

Thomas Vejlemand konstaterer desuden, at markedet er blevet mere gunstigt. Creuna tjener penge igen.

“Men vi vil fremover være lidt mere forsigtige med at vækste,” siger Thomas Vejlemand. Bl.a. med henvisning til den meget kraftige vækst, bureauet gennemlevede fra 2005 og frem til 2008.

Allerede i regnskabet kunne man dog spore usikkerhed, idet bureauet kom ud med et lille underskud. Men det blev sidste år forklaret med bl.a. en goodwill-afskrivning i et norsk bureau, og desuden var problemerne som nævnt begyndt i Norge og Sverige.

De positive takter skyldes bl.a., at kunderne igen sætter projekter i gang. Men desuden har Creuna for nylig bl.a. vundet Nordea i Norden i et samarbejde med DDB samt et stort Astra Zeneca projekt ud af Stockholm.

Endelig har bureauet også sat gang i en udvikling, hvor man opgraderer på den kreative front. En opgave, som Kim Jong Andersen fra Hello Group i november blev sat i spidsen for.

“Den klassiske kreative tænkning har vi ikke været stærke på, men navne trækker navne, og da vi først fik de første i hus, er det gået lettere med at rekruttere. Desuden har det også solgt godt ind hos kunderne,” siger Kim Jong Andersen.

Nøgletal for Creuna

  • Bruttoavance 200,623 mio. kr. -24,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 687.065 kr.
  • Lønandel 85 (74)
  • Resultat af primær drift -35,27 mio. kr. -5156 pct.