Danmarks største bilimportør skifter mediabureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Efter 10 års samarbejde med Mediacom har SMC valgt at flytte alle sine fire mærker over til en anden mediabureaugruppe.

En af Danmarks store annoncører skifter nu mediabureau. Det gælder Skandinavisk Motor Company (SMC), der med mærkerne VW, Audi, Skoda og Seat står bag ca. hver fjerde solgte bil i Danmark.

Skiftet betyder et farvel til Mediacom og et goddag til OMG. Og det er ikke tilfældigt, at der står OMG i stedet for OMD eller PHD.

“Det er ikke så afgørende for os, hvad der står på dørskiltet. Vi er så stor en annoncør, at vi naturligt ønsker at opnå synergier, hvor det giver bedst mening, og samtidig vil vi have de bedste på de forskellige teams – uanset, hvor de sidder,” siger Ulrik Drejsig, der er adm. dir. for VW i Danmark og dermed en del af gruppen, som har styret pitchen.

Konstruktionen er derfor, at der er sammensat et overordnet team for SMC, der udspringer af OMG og trækker på de tværgående ressourcer, som gruppen rummer, mens de forskellige mærker har hver deres team på et af bureauerne.

VW og Audi er hos OMD, mens Skoda og Seat er hos PHD.

VW har skiftet internationalt

Pitchen er sat i gang efter, at VW på internationalt niveau valgte at skifte fra Mediacom til PHD. SMC er dog en privatejet virksomhed og var derfor ikke pligtig til at følge med.

“Vi har arbejdet med Mediacom i 10 år, og været rigtig tilfredse med samarbejdet. De har virkelig knoklet for os. Men 10 år er lang tid, og der er sket store forandringer på markedet, så derfor var det naturligt at evaluere situationen,” siger Ulrik Drejsig.

Han fortæller videre, at man alene havde OMG oppe mod Mediacom, og at det var en pitch, hvor der blev stillet enkelte opgaver, men der blev ikke bedt om at få en løsning på en konkret case.

“Vi har valgt at flytte til Omnicom Media Group fordi de havde den bedste præsentation, den bedste tilgang til transparens i mediaindkøbet og fordi vi har en forventning om at styrke vores konkurrencekraft yderligere med et meget stærkt team og en øget mediaeffektivitet,” siger Ulrik Drejsig.

Skiftet sker fra årsskiftet.

OMG er efter flere kundegevinster i det seneste 1-2 år i gang med en oprustning – bl.a. har man åbnet i Aarhus – og SMC udløser ikke i sig selv behov for yderligere ansættelser.