Danmarks mest anbefalede brands

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

YouGov BrandIndex 2017: Danmarks suverænt mest anbefalede brand er en gammel kending, imens årets højdespringer indtages af asiatisk smartphone-producent.

Analyseinstituttet YouGov har netop lanceret sit Brand Advocacy Rankings 2017, som afslører hvilke virksomheder, der er bedst til at skabe brand-ambassadører, det vil sige kunder, som vil anbefale deres brand.

Lærerstandens Brandforsikring rangerer fortsat som Danmarks mest anbefalede brand med en brand advocacy-score på 77,6 point.

Andenpladsen går til MobilePay, som scorer 70,0, mens Thai Airways opnår en tredjeplads med 61,1 point.

Hernæst følger gamle kendinge som Skoda, Lego, Netflix og Løgismose samt nyhederne Aalborg Lufthavn, Det Kongelige Teater og Rema 1000.

Teknologiske højdespringerne
Øverst på listen over virksomheder, som har opnået den største stigning i brand advocacy-score, finder man Kinas førende smartphone-producent, Huawei, der for alvor er slået igennem på det danske marked ved at positionere sig som et prisstærkt alternativ til Apples iPhone.

Huawei har fobedret sin score med 11,9 point (i forhold til 2016), hvilket gør telefonproducenten til årets højdespringer. Det kan blandt andet forklares med, at danskerne oplever at få god værdi for pengene, når de investerer i et Huawei-produkt.


Klik på billedet for at se det forstørret.

Ifølge YouGov har Huawei forbedret sin værdi for pengene-score med 8,8 point fra begyndelsen af 2014 til udgangen af 2017, hvor den kinesiske smartphone-producent overgik Apple, der har haft en faldende score fra 13,6 i 2014 til 6,3 point i 2017.

Totalkredit, der ellers endte i et stormvejr tilbage i februar 2016 efter at have varslet højere bidragssatser, har forbedret sin score med 9,6 point og indtager derfor listens andenplads.

Yougov interviewer dagligt 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og tracker herfra danskernes opfattelse af mere end 300 brands.

Brand advocacy-scoren 2017 findes ved, at man spørger minimum 500 danskere (i perioden 1. november 2016 til og med 31. oktober 2017), hvilke mærker de vil anbefale til venner, familie og kollegaer og hvilke de ville anbefale dem at undgå. Netscoren beregnes hermed som positive minus negative tilkendegivelser.