Danone overvejer sine danske bureausamarbejder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den danske marketingafdeling er blevet nedlagt, og kun pr-bureauet er sikkert som partner på det danske marked.

I går kunne Bureaubiz fortælle, at Danone efter blot halvandet år med en selvstændig dansk marketingafdeling, nu har lukket den og sendt to ansatte med en senior brand manager i spidsen hjem.

Nu viser det sig, at flere danske bureauer også er under evaluering, og det kan pege frem mod, at den franske mejerigigant har begrænset sin interesse i det danske marked.

Man vil fortsat være tilstede, men der er grænser for, hvor store investeringer, man mener, markedet kan bære.

Lukningen af den danske marketingafdeling indebærer, at Danone nu vender tilbage til den model, man anvendte for halvandet år siden, hvor markedsføringen på det danske marked blev håndteret ud af Sverige.

“Vi har gode brands og kunder i Danmark og vi opretholder salgsafdelingen. Men vi har en veletableret marketingafdeling i Sverige, og vi har vurderet, at den er fuldt i stand til også at håndtere det danske marked,” siger Danones pr-ansvarlige Frida Keane og tilføjer, at det samtidig er med til at øge marketing-effektiviteten.

Det skaber dog et behov for at have partnere i Danmark, der kan bistå med råd om lokale forhold – men hvem det skal være, bliver der evalueret på lige nu.

Danone arbejder under en global aftale med Y&R, men der er forskellige måder at indrette sig på inden for denne.

“Vi har i Danmark et samarbejde med Burson Marsteller og det ligger fast. Om samarbejdet med Bates Y&R og OMD kommer til at fortsætte, kan jeg ikke udtale mig om, idet vi lige nu evaluerer hvad og hvem, vi har brug for,” siger Frida Keane.

Den udmelding kan indikere, at Danone går mod at anvende mere internationalt materiale, og først og fremmest har brug for hjælp til at håndtere markedsføringsregler og politiske aspekter.