Dansk analysebureau vinder global samarbejdsaftale

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Data Intelligence skal udvikle salgsmodeller til en af verdens største optikerselskaber på en række markeder.

GroupM selskabet, Data Intelligence, har landet en kontrakt af de større. Det gælder en global samarbejdsaftale med GrandVision, der er en af verdens største optiker-selskaber.

I Danmark er GrandVision repræsenteret gennem Synoptik, men selskabet er til stede i over 41 lande.

Valget af Data Intelligence blev truffet efter en længerevarende pitch blandt udvalgte analyse-/konsulentbureauer fra 3 forskellige markeder, heriblandt Data Intelligence i Norden og blev primært afgjort ud fra kendskab til optikermarkedet, international erfaring samt det finansielle grundlag i pitch oplægget.

Aftalen omfatter i første omgang udvikling af salgsmodeller på 16 – 18 markeder i Europa samt udvalgte oversøiske markeder.

Data Intelligence er velkendt med markedet fra sit samarbejde med Synoptik.

“Vi har et stigende fokus på at forbedre effektiviteten af vores marketing og media aktiviteter, såvel lokalt som centralt ved at udnytte viden på tværs af markederne,” siger Thomas Koefoed og fortsætter:

”Vi har arbejdet med Data Intelligence i mere end 8 år og har hvert år med udgangspunkt i salgsmodellerne formået at øge både effekten og effektiviteten (ROI) af vores marketing- og mediaaktiviteter. Data Intelligence leverer præcise konklusioner med strategiske såvel som operationelle anbefalinger, der afspejles i mediaplanen og mediaindkøbene.”

Ud over at være marketingdirektør for Synoptik i Danmark, har Thomas Kofoed et globalt ansvar sammen med marketing kollegaer i fire andre markeder for udvikling af marketing standarder til brug i de markeder, hvor GrandVision er repræsenteret.

Adm. dir. Ulrik Castenskiold udelukker ikke, at aftalen kan udløse en oprustning. Men ikke i første omgang.

“Aftalens omfang er et absolut løft fra årets start, som også styrker vores internationale profil, hvor vi har fokus på at vækste/opruste,” siger Ulrik Castenskiold og fortsætter:

“Vi mærker en stigende international efterspørgsel efter analyser og strategisk sparring i forhold til optimering af kundernes marketing- og mediaaktiviteter. Men også i forhold til det centrale forretningsgrundlag, eksempelvis med fokus på forståelse af de vigtigste markedsdrivere i kombination med identificering af priselasticitet som input til strategisk prissætning, produktoptimering og porteføljestyring.”