Dansk analysevirksomhed opruster i Sverige

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Med PostNorden som den første store kunde er der oprettet et kontor med fire medarbejdere – og en svensk samarbejdspartner.

Geomatic, der er en dansk analyse- og geoinformatikvirksomhed, kunne fornylig glæde sig over at vinde et udbud om PostNorden i Sverige.

Og det i mere end én forstand, for med denne kunde i hånden indleder virksomheden nu et indtog på det svenske marked.

Der er fundet en svensk samarbejdspartner i form af UC Marknadsinformation, og der er åbnet et Geomatic-kontor i Stockholm med fire medarbejdere.

Geomatic er grundlagt af Martin K. Glarvig i 2002, som dengang lancerede et livsstilsklassificeringssystem, der giver et overblik over, hvor forskellige husstandstyper er placeret geografisk, helt ned på vejniveau. Det lyder nu navnet Conzoom og er udarbejdet i en svensk udgave, der giver en komplet beskrivelse af den svenske befolkning opdelt på ti grupper og 32 forskellige husstandstyper.

Conzoom anvendes typisk af en række virksomheder, organisationer og politiske partier til målrettede kampagner og analyser af kunder, medlemmer og vælgere.

”Nu starter vi med Posten. Men vi er også i dialog med en række andre virksomheder, som har udvist stor interesse for den svenske udgave af Conzoom,” siger direktør Martin K. Glarvig.

Firmaet har netop været på roadshow og fortalt 750 svenske markedsføringsfolk om Conzoom ved tre arrangementer i Malmø, Gøteborg og Stockholm.

For tre år siden var Martin Glarvig og Geomatic ude i et voldsomt stormvejr, da den tætte samarbejdspartner, Experian, opsagde samarbejdet for selv at videreføre værktøjet, der dengang kørte under navnet Mosaic.

Martin Glarvig måtte dengang opgive navnet Mosaic, der tilhørte Experian, men systemerne var hans, og derfor lancerede han det nye produkt Conzoom.