Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

DMA 2014: Den danske vin app, Vivino, er ikke tilhænger af hverken sociale medier eller content marketing, men har gode erfaringer med PR samt med at fokusere på produktet.

For de fleste virksomheder inkluderer brugen af de sociale medier efterhånden en vis rolle i markedsføringen.

Men det er ikke noget, der prioriteres særlig højt hos den dansk-producerede app Vivino. Stifteren af Vivino, færingen Heini Zachariassen, finder brugen af sociale medier ganske uinteressant.

”Vi bruger ikke de sociale medier ret meget. Det har ingen værdi for os og vi har heller ikke tidsmæssigt ressourcerne til det,” sagde han til en forsamling på knap 50 danske direct marketingfolk, der er i San Diego til den årlige direct marketingkonference, DMA.

Heini Zachariassen, der til daglig bor i San Francisco, hvor Vivino har et kontor med seks ansatte, var inviteret af den danske eventvirksomhed TCC, til at komme og fortælle danskerne om Vivinos markedsføring.

Udover ikke at være den store tilhænger af sociale medier som markedsføringsmiddel, er Heini Zachariassen heller ikke vild med content marketing.

”Men det hænger måske sammen med, at jeg synes, det er pissesvært at lave indhold, som nogle gider at dele”, indrømmede han over for forsamlingen.

Alligevel er det lykkedes at få folk i hele verden til at downloade Vivino-app’en 6,5 millioner gange. Det er primært sket på baggrund af word of mouth, fortæller stifteren, som startede Vivino ud fra København, hvor der i dag er 25 ansatte.

”Det er når folk samles omkring f.eks. en middag at snakken går omkring vine og så bliver vores app også nævnt og downloadet.”

Produktudvikling sker ikke i samarbejde med brugerne: De ved ikke hvad de vil have

Et marketing redskab, som Vivino fra starten har gjort stor brug af, er PR. Samtidig har man satset på produktudvikling i stedet for markedsføring.

”Vi bruger masser af PR og har gjort det lige fra starten, hvor vi ikke havde penge til markedsføring. Selvom vi senere fik tilført penge, prioriterede vi at udvikle app’en, i stedet for at markedsføre den. Vi ville hellere sikre, at brugerne syntes, at den blev mere og mere lækker end at bruge kræfterne på at fortælle om den,” siger Heini Zachariassen.

En anden – kan man måske godt sige kontroversiel eller i hvert fald alternativ tilgang – er at produktudvikling ikke sker i samarbejde med forbrugerne.

”Vi har efterhånden fået ansat et lille produktteam, som står for udviklingen af app’en. Vi inddrager stort set ikke brugerne, for de ved ikke altid, hvad de vil have,” siger Heini Zachariassen, som også fortæller at han selv eller den anden medstifter, Theis Søndergaard, er tæt inde over produktudviklingen.

Man kan godt få associationer til et meget større amerikansk firma, der også havde stifteren tæt inde på produktudvikling og ikke spurgte brugerne, hvad de havde behov for. Og faktisk samarbejder Vivino med Apple, ligesom de samarbejder med andre store virksomheder som Amazon og Google.

Indtjeningsmæssigt er Vivino endnu ikke den store succes. Hidtil har de levet af 60 mio. kroner i investor kapital fra i første omgang Janus Friis – den danske stifter af Skype. Efterfølgende er Seed Capital og to andre investorer kommet til.

Salg af vin skal ske via direct marketing

Det er dog planen, at man skal til at tjene penge fra næste år. Samtidig med at man gerne vil trække flere investorpenge til virksomheden i løbet af næste år, satser man på at kunne skabe en indtjening ved salg af vin.

I den forbindelse har Heini Zachariassen tænkt sig at satse på brug af markedsføring og det bliver direct marketing. Man har allerede i det små solgt vin via segmenteret direct marketing og det gav gode resultater.

”Ved at målrette vores direct marketing har vi kunne få 13% af modtagerne til at foretage et køb mod kun omkring 0,5%, hvis vi blot sender mails ud usegmenteret, så det vil vi klart bruge noget mere fremadrettet.”

Vivino har pt to bureausamarbejder: PR-bureauet Blonde 2.0, der har base i San Francisco og Spot On Marketing med base i København.

Kommentarer

  1. Jeg anerkender til fulde effekten af snakken over middagsbordet. Men:

    Er der ikke den lille finurlighed her, at Vivino ER content marketing og ER et social media?

    Når jeg rater en vin og skriver en smagenote, producerer jeg content, som jeg poster på facebook, så mine FB-venner kan se, hvor sofistikeret og vin-tjekket, jeg er. Jeg selv klikker tit ind på Vivino-postings på FB og læser om andres oplevelser og connecter med nye Vivino-venner på baggrund af netop postings.

    Er det ikke sådan pænt tæt på definitionen af netop de to begreber?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club