Den danske billedbehandlingsplatform Pixelz er blevet solgt til den svenske kapitalfond Adelis Equity Partners. Kapitalfonden har overtaget aktiemajoriteten i selskabet for et trecifret millionbeløb, der angives til at ligge “i midten af det trecifrede spænd”.
Pixelz blev stiftet i 2011 og beskæftiger i dag over 400 medarbejdere, hvoraf langt størstedelen sidder i Vietnam. I Danmark er der 15 medarbejdere, som bl.a. omfatter ledelsesteamet, der fortsætter som medejere i Pixelz.
CEO i Pixelz, Thomas Ladefoged, der har en fortid som bl.a. CCO i Bording og managing director for EMEA i AdPeople WorldWide, siger i en pressemeddelelse, at man har været på udkig efter en ny ejer, der kunne understøtte virksomhedens vækst.
Adelis blev valgt “frem for de andre fonde, der bejlede til os”, da kemien ifølge Thomas Ladefoged var på plads.
Pixelz’ platform er delvist baseret på AI-billedbehandling, mens grafikere færdiggør arbejdet. Graden af automatiseringen angives til at være på 70 pct.
Kunderne er bl.a. virksomheder som Zalando, Bestseller og Asics, der bruger billedebehandlingen til bl.a. at få farver på tøj til at fremtræde korrekt, så forbrugerne får de rigtige forventninger.
Joel Russ, managing partner i Adelis, siger om baggrunden for opkøbet, at man tror på, at Pixelz kan blive en kategorivinder – og åbner for, at fremtiden for Pixelz ikke kun bliver inden for billeder:
”Vi har undersøgt markedet meget grundigt og konkluderede, at Pixelz har udviklet den førende løsning i nichen, og vi tror på, at de kan bliver vinderen i deres kategori. Det vigtigste for os er, at de har et stærkt ledelsesteam, og vi er imponerede over, hvad de har formået at eksekvere. Der er et kæmpe vækstpotentiale indenfor deres eksisterende løsning, og vi ser også at Pixelz i fremtiden kan bevæge sig ind på andre visuals end billeder.”
Ledelsesteamet består foruden Thomas Ladefoged af Janus Klok Matthesen, CTO; Jakob Østerby, CCO; Katrine Rasmussen, CMO; Brian Guidry, CGO samt Nguyen Huong, country manager i Vietnam.