Dansk brillestel har succes med de sociale medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Dansk designer af brillestel har fået kontakt til tusindvis af kunder og forhandlere ved at bruge den kinesiske udgave af Facebook. Flere detailvirksomheder herhjemme bruger de sociale medier.

Fleye A/S, der designer brillestel, etablerede sig i Kina for ni måneder siden og brillestellene kan nu fås i 105 butikker i 22 forskellige regioner i Kina.

Årsagen til den hurtige penetration er brugen af den kinesiske udgave af Facebook, der hedder Weixin:

”De sociale medier har været en kæmpestor genvej til det kinesiske marked. Vi har helt bevidst valgt at satse på Weixin, som er den kinesiske udgave af Facebook. Begivenheder, nyheder og omtale på det sociale medier breder sig som ringe i vandet og det går lynhurtigt”, siger indehaver af Fleye A/S, Annette Estø til Jyllands-Posten.

For nylig besøgte hun Kina, hvor hun rejste rundt blandt butikker for at markedsføre Fleye. Hvert besøg blev markedsført som en begivenhed på de sociale medier og efterfølgende blev der lagt billeder op fra eventen på Weixin.

”Responsen var overvældende. Vi fik  masser af henvendelser fra andre forhandlere, som gerne vil have vores briller i butikkerne. Samtidig viste forbrugerne stor interesse for vores design”, siger Annette Estø til avisen.

I Danmark er der også flere virksomheder, der får øjnene op for de sociale medier. Især inden for detailhandel, oplevelsesøkonomi og it-virksomheder, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge en undersøgelse fra DI Handel blandt deres medlemmer  bruger 42 procent af handelsvirksomhederne de sociale medier aktivt.

Virksomhederne bruger Facebook til markedsføring og LinkedIn til rekrutteringen, mens Twitter ikke er slået igennem herhjemme (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 4-5).