Dansk bureau bag FN-spil på Instagram

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Den internationale minerydningsdag har fået særlig opmærksomhed fra Saatchi & Saatchi Danmark, og FN bakker op. Resultatet er et innovativt spil på Instagram.

Den internationale minerydningsdag har bragt Grey-gruppen på banen – bogstaveligt talt – med #ClearThePitch-projektet, som ikke kun har Per Pedersen involveret, men også Folkekirkens Nødhjælp.

Dagen har også haft tag i Saatchi & Saatchi, der ser den som en mulighed for at bruge de kreative kræfter på et godt formål. Dette formål er blevet forenet i et samarbejde med UNMAS, der er FN’s minerydnings-enhed.

Regner Lotz, der er Saatchis kreativ direktør, siger:

”Vi brugte lang tid på at undersøge, hvordan vi kunne tage et 3. verdens-problem og gøre det relevant i vores verden, der især på de sociale medier synes præget af latte art, Instagram husbands og klædeskabsproblemer. Derfor var Instagram en oplagt platform, da den jo oser af first world problems.”

Han suppleres af Jason Mendes, der er Executive Creative Director i Saatchi Nordic, supplerer:

”Vi besluttede os for at undersøge, om vi kunne genskabe den emotionelle effekt, landminer har. Mange ofre lever bare deres hverdag, og så – boom! – er hverdagen pludselig en anden.”

Resultatet blev @Minesweepergame. En fuldt ud spilbar version af det klassiske spil Minesweeper, bare på Instagram.

Spillet virker tilforladeligt til at starte med, men overrumpler med sit budskab.

René Schultz & Casper Christensen, det kreative team bag ideen, forklarer, at selve ideen er simpel, men knap så simpel at udføre:

”Hver en feature på Instagram er taget i brug. Fra spiloplevelsen, der er sat sammen af over 1.700 billeder, manuelt uploadet og linket sammen med mere end 100 profiler, til donationsprocessen, der åbner din sms-app og gør det let at texte et beløb direkte til UNMAS.”

For anden gang på samme dag bliver kreativitet som indsats for at gøre verden til et bedre sted understreget. Saatchis idé og Greys idé – udviklet i Singapore – har i øvrigt et lille overlap, idet Regner Lotz har arbejdet for Per Pedersen i Tysklnd.:

”Jeg deler 100 pct. Pers standpunkt om, at det er på tide, at kreative viser verden, vi kan – og gerne til inspiration for brands. Vi ser oftere og oftere, at virksomheder glemmer det store billede og i stedet fokuserer på day-to-day priskrige. Til stor skade for brandet langsigtet. Og som både #Clearthepitch og @Minesweeper game viser, så er kreativitet meget bedre til at bygge brands end excell-ark og tilbud. Og danske bureauer, såvel som udenlandske, emmer af kreative, der er ivrige efter at spille med de kreative muskler. Hvis de blev brugt rigtigt, ville det være til gavn for alle,” siger Regner Lotz.

Spillet blev lanceret af Daniel Craig den 4. april. Det kan spilles ved at søge efter @Minesweeper på Instagram. Dertil kommer en how-to video, der kan ses her: