Dansk bureau bag global Lego-satsning på sociale medier

peng

Lego bruger de sociale medier til at inspirere til socialt samvær. Det sker i en ny global indsats, der har fokus på klodserne generelt og ikke et bestemt produkt.

Hvordan engagerer vi Legos forbrugere i sociale medier og digitale kanaler i december måned? Omtrent sådan lød briefen til Konstellation i midten af oktober, og nu kommer svaret i form af Happy Holiplay, der har til formål at sikre, at Lego er top-of-mind i årets største salgsmåned.

”Vi har med kampagnen skabt et fænomen, vi kalder “brickmented reality”. Augmented reality er kendt inden for digital markedsføring, men det er komplekst og lidt teknisk. Vi har tilpasset tanken til DNAet i Lego og gjort det mere relevant for brandet ved at få brugerne til at tage de fysiske klodser og mixe dem med virkeligheden,” siger Thomas Pries, kreativ direktør hos digitalbureauet Konstellation, som Lego har valgt til opgaven.

Han tiløjer:

“Vi fik den idé, at man ved at holde en Lego-konstruktion op foran sit digitale kamera kunne lave nogle sjove billeder og ikke mindst sætte fantasien i gang hos folk. Og det er jo det, Lego handler om.”

Kampagnen går ud på at få forbrugerne til at hjælpe med at løse et mysterium. Der er fem missioner, som hver beder folk bygge en Lego-figur og tage et billede af den i en passende sammenhæng. Undervejs udstilles alle de billeder, folk uploader eller indsender på websitet, og til sidst vil en del af dem indgå i kampagnens afsluttende del.

Hos Lego siger Lars Silberbauer, Head of Social Media:

“Happy Holiplay fokuserer ikke på et specielt Lego-produkt, men på at inspirere familier til at lege sammen. Tiltaget er bevidst holdt nede-på-jorden, og er ikke baseret på tv, men på earned og owned media. Det gør samtidig bureau-samarbejdet tættere, når indsatsen udelukkende kører på vore egne kanaler.”

Ud over Facebook bruger indsatsen YouTube, Twitter og Google+ samt Legos andre digitale kanaler som Lego.com og Rebrick. Kampagnen seedes diverse blogs, og kommer dermed meget bredt ud til millioner af forbrugere globalt.

Kontaktdirektør Claus Leinøe, Konstellation, siger:

“Vi har være meget ydmyge ved udsigten til at skulle aktivere Legos trofaste og engagerede forbrugere globalt. Det er ikke hver dag, vi lancerer en kampagne, der kommer ud til over tre millioner mennesker alene på Facebook.”