Dansk bureau bistår Novo Nordisk med ny global kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

415 mio. mennesker har diabetes. Novo Nordisk ruller nu en purpose-drevet kampagne ud på verdensplan – med et dansk bureau til at bistå med den kreative udvikling.

Antallet af personer med diabetes er fordoblet til 415 mio. siden 2000, og hvis ikke kurven knækkes, vil der være 642 mio. i 2040.

Det er en stor mundfuld, og dermed også en stor ambition at ville knække netop denne kurve. Det er ikke desto mindre ambitionen hos Novo Nordisk.

Og siden sidste efterår – oven på et udbud mellem tre bureauer – har et dansk bureau, Adtomic, haft til at opgave at bistå med den kreative udvikling af den globale indsats, der er bredspektret.

”Vores kampagne – Changing Diabetes® – bliver i disse dage præsenteret på EASD, årets største professionelle diabetes-kongres i München. Derefter sker et skift, fordi den også skal bruges i forbindelse med FN’s World Diabetes Day. Vi vil også se den rullet ud af vores datterselskaber i 180 lande,” siger Nick Adams, der er Vice President Corporate Branding i Novo Nordisk.

Tre fokusområder – inkl. storbyer

Kampagnen lanceres i forlængelse af en ny, opdateret Novo Nordisk Brand Essence, som afspejler koncernens kernefortælling. En opgave, Adtomic har været med til at iscenesætte internt og kommunikere eksternt på både diabetes- og haemophiliaområdet det seneste år.

Kampagnen har tre fokusområder:

  1. Early diagnosis – mange kender ikke risikoen for at få diabetes
  2. Optimal management – altså at modvirke sygdommens komplikationer
  3. Urban diabetes – sygdommen er et storby-fænomen. Omkring 2/3 af alle, der har diabetes i dag, lever i storbyer.

”Strategien skal udleves kreativt, så den fungerer og skaber engagement i det professionelle miljø og i storbyer, hvor vi ellers mest fokuserer på risikofaktorer som trafik, forurening og kriminalitet. Men vi spiser usundt og sidder længe ned ved møder og på vej til arbejde – og her rammer diabetes både rige og fattige,” siger Nick Adams.

https://www.youtube.com/watch?v=cMQoqjJn9Jc

Råbe verden lidt højere op

Adtomic er kreativ lead agency for Novo Nordisk corporate brand, og Nick Adams fremhæver bureauet for dets kreativitet og dybe forståelse for brandet. 

Denne ros og i øvrigt at være preferred partner er ikke ensbetydende med at blive valgt til alle opgaver. Det ved Baris Yakaboylu, der er Executive VP i Adtomic, som har været på partner-listen på Changing Diabetes-platformen de seneste 11 år:

”Vi har været med, siden Changing Diabetes® blev født og inde over store globale events for Novo Nordisk, men den gamle sandhed gælder også her: Vi er ikke bedre end vores seneste indsats. I den aktuelle kampagne har vi som kreativ partner igennem 12 måneder arbejdet med mange interne interessenter for at nå frem til, hvordan vi skal revitalisere og designe den nye corporate brand-platform – og hvordan vi skal råbe verden lidt højere op. Og tilrettelægge den fleksibelt, så det afspejler kompleksiteten og de millioner af unikke diabetes perspektiver store markeder, som USA og Kina møder i deres hverdag.”

Purpose-drevet fortælling

Diabetes smitter ikke, men det gør kundens tilgang måske nok:

”Novo Nordisk er i udpræget grad purpuse-drevet. Halvdelen af Adtomics 35 medarbejdere arbejder med Novo Nordisks diabetes-indsats, og jeg kan konstatere, at det smitter af, når man arbejder med noget så formålsrigt,” siger Baris Yakaboylu, der tilføjer om kampagnen med den fulde titel ”Driving change to defeat diabetes”:

”Det er en Halverings-fortælling. Halvdelen af de 415 mio. personer med diabetes er diagnosticerede, halvdelen af de diagnosticerede får behandling, halvdelen af de, der er i behandling, når deres behandlingsmål, og af disse lever omkring 6 pct. et liv uden diabetesrelaterede komplikationer.”

Kampagnen skal ikke kun understøtte fokusområderne, men også følge designværdierne hos Novo Nordisk, som ifølge Nick Adams har tre nøgleord:

  • Simplicity – forskningen kan være nok så kompleks, men emnet skal ikke overkompliceres
  • Autenticity – ingen modeller, men virkelighedens patienter og læger. 
  • Compassion – medfølelse betyder, i forlængelse af det autentiske, at man er realistisk, men aldrig viser patienter i ubehagelige eller ydmygende situationer .

Den nye Changing Diabetes-kampagne er den hidtil mest ambitiøse i platformens levetid. 

Changing Diabetes® kan følges her.