Dansk bureau fik Diesel på kundelisten. Men først i andet forsøg

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Modebrands har ofte et flot brandsite – og en online-butik, der reelt smider folk ud på lageret. Brand og butik bør knyttes bedre sammen, mener Hello Monday – og Diesel deler holdningen.

Diesel lancerer kollektion med hjælp fra Hello Monday. Det danske bureau kan således føje en af de helt store spillere på markedet til kundelisten, med en online lancering af Diesels Spring/Summer ‘13 kampagne.

Baggrunden for samarbejdet var en pitch, der gik så godt, som det kunne – uden at Hello Monday vandt den. For det betød, at Diesel for nylig inviterede bureauet på ny, og andet forsøg – i december – gav gevinst i form af et samarbejde.

Hello Monday trækker på de erfaringer med design af fashion sites og online markedsføring i lifestyle kategorien, som er høstet siden bureauets start i 2006. Og det nye Diesel-site markerer en tendens, som gennem længere tid har været dominerende i samarbejdet mellem Hello Monday og en række kunder.

”Alt for ofte ser man en total opsplitning imellem den brandede oplevelse og det egentlige online salg. Vi mener, at tiden er moden til en tættere forbindelse mellem brand og butik. Der, hvor man bliver forelsket i produkterne, er også der, hvor man vil vide, hvad tingene koster og hvor man vil hjælpes videre til at eje dem,” siger Jakob Kahlen, kreativ direktør og partner i Hello Monday.

Opsplitningen ses efter hans mening tydelig, når brandsitet giver en fantastisk flagship-store følelse, mens oplevelsen af e-commerce mest af alt minder om at blive smidt ud på lageret.

”Mulighederne er efterhånden mange for de, der ikke vil gå på kompromis med brandoplevelsen, men stadig har behov for at lede til et direkte online salg. Diesel tilhører denne gruppe af kunder, og har en umiddelbar forståelse af, at når man åbner en butik digitalt, svarer det til at åbne en flagship store med hele verden som potentielle kunder,” siger Jakob Kahlen. 

Opgaven for Hello Monday har været – udover at tænke salg ind i den brandede oplevelse – at formidle fornemmelsen af forår og sommer samt give den klassiske lookbook et løft på tværs af digitale platforme.

Efter et forløb, som bureauet beskriver intenst, blev det desuden til et redesign af Diesels forside, og Hello Monday er allerede i gang med det næste projekt for Diesel.