Computerspil på eliteplan – som tilskuervenlig konkurrencesport.
Det er eSport fortalt med få ord. De seneste år har eSport udviklet sig eksplosivt, og herhjemme bliver Blast Pro Series vist på DR3, som sidste lørdag aften slog sin egen seerrekord.
Som live-event er eSporten et relativt nyt fænomen på dansk grund. Men med to danske hold i den absolutte top og en gigantisk global fanskare er der stort potentiale for eSportens vækst i Danmark.
Potentialet blev understreget i weekenden, da Blast Pro Series-eventen i Royal Arena samlede 12.000 publikummer i Royal Arena i København, da seks af verdens bedste gamer-hold dystede i computerspillet Counter-Strike: Global Offensive. Kampene, der varede hele lørdag eftermiddag og aften, blev streamet live af mere end 10 mio. seere verden over.
Et dansk bureau havde fået til opgave af RFRSH Entertainment at skabe brand-oplevelsen for eventen. Og det var en drengedrøm for Stupid Studio at folde oplevelsen ud.
Og nu gør Christian Mogensen, partner og Director of New Business hos Stupid Studio, boet op:
“ESport vokser eksplosivt, og det ville være nærliggende at gå indforstået til værks. Men det er stadig nyt for mange, og derfor så vi eventen som en oplagt mulighed for at gøre e-sport til en mere inviterende og brugervenlig oplevelse, der ikke kun er for hardcore- og casual-gamers men også for nysgerrige newcomers.”
Christian Mogensen fortsætter:
“Vi valgte at gå til opgaven med brugervenligt design i værktøjskassen og skabe et visuelt univers og grafiske animationer, der understøtter og åbner spillet. Vi greb muligheden for at re-skinne interfacet og onboarde nytilkomne med et sæt digitale spillerkort, der viser eSport-stjernernes forcer og stats (statistikker, red.),” siger Christian Mogensen.
Han tilføjer:
“Vi er glade for at have samlet yderligere erfaringer, samtidig med vi med Blast Pro Series er med til at sætte standarden for, hvordan fremtidige eSport skal se ud. Vi er klar til at fortsætte det banebrydende arbejde med den nye æra inden for gaming”.
Ifølge Nielsen’s E-sport er der bare siden sidste år kommet over 600 nye sponsorater til eSports-hold på verdensplan. Det danske tophold Astralis, der i Top3 på verdensplan, har bl.a. Audi og Jack&Jones på sponsorlisten.
Også de danske politikere har fået øjnene op for eSportens muligheder og vækstpotentiale. Erhvervsminister Brian Mikkelsen åbnede Blast Pro Series og pegede bl.a. på, at gaming har et vigtigt potentiale i forhold til væksten i Danmark, og at området har vokset sig større end både film og musik. En udvikling, han kun ser som opadgående.