Dansk bureau kæmper mod et svensk om internationalt spil-budget

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Med liberaliseringen af spilmarkedet er der kommet mange nye potentielle kunder i spil for bureauerne. En af de store har nu opgraderet konkurrencen til at gælde seks markeder.

Spilmarkedet står til at blive et spændende bureaumarked i det nye år, og der er givet mange bureauer, der er eller har været i dialog med potentielle nye spiludbydere.

Et af de etablerede og større selskaber er lige nu i gang med en konkurrence, hvor to bureauer er tilbage. Vel og mærke en konkurrence, der har udviklet sig til at blive en del større end “blot” det danske marked.

Det drejer sig om Betsafe, der var det første udenlandske spil-selskab, som meldte sig som officiel udfordrer til Danske Spil. Det skete tilbage i marts, da selskabet blev med-sponsor for Superligaen i fodbold. I tilgift er man ene-sponsor på 1. division, der fra nytår skifter navn til Betsafe-ligaen.

Der ligger således konkrete sager klar til aktivering, når det danske spille-marked liberaliseres fra nytår – et marked, som 43 forskellige selskaber har søgt licens til at agere på.

I slutningen af september oplyste Betsafes daværende landechef i Danmark, Richardt Funch, til Bureaubiz, at man – med dansk licens og ditto sponsorater – fandt det logisk at bruge et dansk bureau. Til det formål havde selskabet været i dialog med flere bureauer og var nu klar til en egentlig finale mellem to bureauer.

Siden har Richardt Funch sagt farvel til Betsafe og søgt nye udfordringer i spillebranchen, og Jesper Mortensen er konstitueret landechef. Betsafe befinder sig stadig i slutfasen, hvad angår bureauvalg, men når det tilsyneladende har trukket ud, skyldes det, at tavlen i mellemtiden er visket ren.

“Vi besluttede os for at lave briefen om. Så i stedet for at kigge på et nyt bureau til ét marked, søger vi nu i stedet ét bureau til alle vores seks markeder – altså et bureau, der kan håndtere Betsafes samlede kommunikation,” siger Johan Kinnander, brand manager i Betsafe.

Han tilføjer, at Danmark er et “jätteviktigt” marked for Betsafe, og at både betydningen af – og ambitionerne på – markedet bl.a. understreges af det tre-årige sponsorat af Superligaen.

Dette skal ses sammen med, at den aktuelle markedsføring – med modellen Victoria Silvstedt – er skabt af det svenske bureau, Family Business.

I det lys er finalefeltet måske ikke helt så overraskende: 1 dansk og 1 svensk bureau dyster i denne tid om det nu forøgede budget – en dyst, der forventes afgjort inden for den nærmeste tid.

Johan Kinnander ønsker ikke at oplyse navnene på de to bureau-kombatanter.