Dansk bureau kæmper med Vestas grundstødte kæmpe-sponsorat

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Sejlbåden i Volvo Ocean Race gik på et skær i det indiske ocean, og det har ændret vilkårene for aktiveringen af det store og ambitiøse sponsorat.

“A race we must win.” Således lyder det koncept, som kommunikations- og oplevelsesbureauet, Agenda Group, sammen med Vestas har udviklet til Vestas’ meget store og ambitiøse satsning på at sende en båd jorden rundt i Volvo Ocean Race. (Man kan se mere her)

Men det har vist sig at være et koncept, der på en uventet måde skal vise, hvad det kan holde til. Vestas-båden er nemlig stødt på et skær i det indiske ocean, og det har en helt sikker konsekvens: Båden kommer ikke til at vinde løbet, og dermed kan man udelukke den fortolkning af konceptet.

Agendas adm. dir. Andreas Høgsberg mener dog ikke at projektet er stødt på et skær.

Når virksomheder kaster sig ind i at bruge sport i deres markedsføring, så vil det altid rumme en uforudsigelighed, som man skal have forberedt sig på i de koncepter, man vælger at anvende. Og det har Agenda og Vestas forberedt sig på.

“Vestas-båden kom ind i løbet med meget kort varsel, så da vi udviklede konceptet, var vi ganske klar over, at det ikke lå lige for at forvente en sejr. Selvfølgelig ville der være en god historie i at vinde sejladsen, men Vestas har aldrig gjort sig afhængige af det i forhold til det budskab, der skal kommunikeres,” siger Andreas Høgsberg.

En ting er dog ikke at vinde – noget andet er at sejle båden på et skær i det indiske ocean. På den anden side – det gør ikke historien kedeligere. Besætningen måtte redde sig i land på en ø og vente 48 timer til de kunne få et lift med en lokal fiskerbåd.

Spørgsmålet er så, hvordan man skal håndtere den uventede drejning. I første omgang gælder det den fremtidige deltagelse og her er intentionen, at Team Vestas Wind skal tilbage i løbet. Lige efter årsskiftet er det så blevet meddelt, at båden er blevet bjærget i bedre stand end forventet, og at man satser på at få den tilbage i løbet på den sidste etape fra Lissabon til Gøteborg.

“Det er Vestas’ klare ambition, at få Team Vestas Wind tilbage på vandet, og vi vil gøre alt, hvad der står i vores magt for at få det til at ske,” siger Vestas’ CMO, Morten Albæk, på Volvo Ocean Race sitet.

Det lægger grunden for at skrue op for den anden historie – under det samme koncept.

“Klimakampen er “A race we must win” – men det går ikke altid efter planen. Se på COP20 konferencen i Lima. Den stødte til en vis grad også på et skær. Men det får ikke nogen til at stoppe – arbejdet fortsætter – og det er hvad Vestas gør,” siger Andreas Høgsberg og fortsætter:

“Det har været hele tilgangen til udviklingen af konceptet. Vestas har et stort budskab om bæredygtighed og effektiv udnyttelse af vindenergi, og sejladsen er et middel til at få det kommunikeret. Den mulighed er ikke forpasset.”

Vestas’ deltagelse i Volvo Ocean Race har trukket betydelig opmærksomhed, og det høje ambitionsniveau og en meget stram tidsplan har krævet et meget tæt samarbejde mellem Agenda og Vestas. Bureauet har på grund af tidsfaktoren skullet samarbejde om udvikling af strategi, koncept, design af båd og andre elementer sideløbende. Hertil er der tilrettelagt en ‘dome’ som flytter fra anløbshavn til anløbshavn for at være rammen om Vestas’ aktiveringer, når bådene er i havn.

Herudover har Agenda Group sammen med Vestas leveret konceptet ’Join The Race’ der med reference til det miljø kapløb, som foregår, bl.a. omfatter et ’pledge’ koncept, der opfordrer deltagere og tilskuere til aktivt at tage del i kapløbet ved digitalt at levere et løfte.

Vestas digitale bureau, Vertic, har udviklet og eksekveret den digitale del af projektet.

“Alene det faktum at projektet kører over 10 måneder og involverer 11 havne over hele kloden gør det til en meget kompleks opgave. Samtidigt har både Vestas og vi ønsket et meget tæt og agilt samarbejde under hele udviklingen af de forskellige lag og elementer af aktiveringen – et teamwork der jo også har været et vigtigt nøgleord for teamet på båden,” siger Andreas Høgsberg og fortsætter:

“Vi har i mere end 15 år arbejdet målrettet med oplevelsesbaseret kommunikation, og efter vores mening har vi her at gøre med et usædvanligt stærkt og indlysende eksempel på hvordan man, med udgangspunkt i en fysisk oplevelse, skaber højest mulig afkast for sin investering.”

Læs mere om Team Vestas Wind her og om Volvo Ocean Race her