Dansk bureau løser persondataudfordringer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

En dansk bureau har udviklet et værktøj til Persondataforordningens regler.

Da det digitale bureau Woumedia – som alle andre – baksede med de udfordringer, der er i forbindelse med den nye persondatforordning (GDPR), besluttede bureauet at gøre noget ved det.

De udviklede et værktøj: Contractbook, som kan hjælpe bureauer og andre små og mellemstore virksomheder med at holde styr på databehandling.

”EU’s persondataforordning træder i kraft maj 2018 og derfor står mange bureauer overfor en revidering af deres databehandlingsprocedure i det nye år. Det kan virke uoverskueligt at skulle tage stilling til en 88 sider lang EU-forordning, som truer med bøder på op mod 20 millioner euro, men for de fleste virksomheder er det slet ikke så slemt, som mange konsulent- og advokatfirmaer har interesse i at gøre det,” siger Niels Martin Brøchner, CEO i Contractbook.

Persondataforordningen har til formål at give privatpersoner bedre kontrol med deres data og at harmonisere datalovene i EU, så der kun bliver en lov at forholde sig til.

Det betyder, at virksomheder skal indhente privatpersoners utvetydige samtykke for at få lov til at opbevare og behandle persondata.

Samtidig skal man kunne dokumentere brugen af persondata, da man som privatperson skal kunne tilgå ens data til hver en tid og i øvrigt har ret til at tilbagekalde samtykket.

”Det betyder, at virksomheder skal udvikle en protokol for databehandling ved at indhente samtykke korrekt og opbygge et organiseret dataarkiv, som gerne skulle være nemt at navigere i,” siger Niels Martin Brøchner.

Og det er netop baggrunden for Contractbook, fortæller Niels Martin Brøchner.

”Contractbook er en kontrakthåndteringsplatform, hvor man kan oprette, underskrive og opbevare kontrakter digitalt”.

Niels Martin Brøchner fortsætter:

”Persondataforordningen tilbyder samtidig en gylden mulighed for at positionere sig som en dataetisk virksomhed. Forordningen har eksplicit til formål at styrke forbrugertilliden i den digitale tidsalder. Dataetik er godt på vej til at blive et konkurrenceparameter på linje med miljøbevidsthed, og persondataforordningen vil kun styrke forbrugerens databevidsthed.”

Woumedia har udskilt Contractbook i et selvstændigt firma og har modtaget en større millioninvestering blandt andet fra business angel Stig Hølledig.