Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

LBi’s virale Nike-film topper i Campaign-kåring. Det samme gør Nicolai Fuglsigs reklamefilm for Sony Bravia. Også Saatchi’s Quiksilver opnår hæder. Til gengæld får Grey København det modsatte.

Vi nærmer os ikke bare enden på et år – også på et årti – og det har det engelske fagblad, Campaign, benyttet til at kåre årtiets bedste inden for en lang række kategorier.

Det er blevet til en liste med et flot dansk islæt.

Som f.eks. Bedste virale film, hvor valget faldt på Nike-filmen med Ronaldinho, der rammer overliggerne igen og igen. Den film er skabt af danske LBi – det tidligere Framfab (se filmen her).

I denne kategori finder man også Saatchi’s Quiksilver på en 6. plads.

Når det gælder bedste reklamefilm inden for tv og bio, faldt valget på en film, der ligeledes har dansk islæt. Vinderen blev nemlig Sony Bravia’s farverige hoppebolde i San Francisco fra 2005, der er instrueret af Nicolai Fuglsig (se filmen her).

Ideen er skabt af Fallon London, der også blev shortlistet til titlen som årtiets bureau. Men kun shortlistet, for titlen tilfaldt Mother. Det tredje short-listede bureau var Bartle Bogle Hegarty.

Også Grey København er kommet på en liste – desværre en af de mindre pæne. Bureauets seneste film for Coke Zero – The impossible made possible – er placeret på 5. pladsen over de værste reklamer i 2009 (se filmen her).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club