Af Peter Engholm, journalist

Discord begyndte som en kommunikationsplatform for gamere. Nu er den mere end kun dét for sine 150 mio. brugere, og den fortælling er drevet strategisk og kreativt fra København.

Hvis du ikke ved, hvad Discord er, så er det nok fordi, du ikke er gamer. Og det var netop den udfordring, der lå til grund for AKQA Københavns opgave om at positionere og genintroducere Discord som en platform, der er meget mere end et sted for dem, der elsker Among Us, Animal Crossing og LOL.

Gennem det sidste år, hvor meget af vores aktivitet er rykket online, har Discord oplevet mere end en fordobling af brugere. Kommunikationsplatformen har nu 150 mio. aktive månedlige brugere. Og selv om gaming stadig fylder, så bruger folk verden over også Discord til at hænge ud med gamle venner, finde nye venner og udveksle viden inden for alt fra stueplanter, sprog, musik og træudskæring.

Det skabte behovet for en repositionering, der kunne understøtte den udvikling og skabe mere vækst i nye segmenter. Mere konkret og nuanceret: Re-introducér en platform med så mange nye brugere, der er interesseret i 150 mio. forskellige ting, og samtidig bevare det, som de oprindelige fans elsker ved platformen.

Det seneste halve år har AKQA København stået i spidsen for det strategiske og kreative arbejde med at udvikle ny brandstrategi, purpose, brandidentitet og -narrativ, der forleden, på Discords seks-års fødselsdag, blev offentliggjort med en række nye brand assets.

Det nye brand narrativ ‘Imagine a place’ indkapsler Discords ambition om at være et positivt alternativ til andre kommunikationsplatforme ved at sætte brugernes behov først og ikke gøre dem til en handelsvare, hedder det i en pressemeddelelse fra AKQA København.

Discords purpose er “to create space for everyone to find belonging”, og narrativet lader det være op til brugerne at definere det, der skaber ‘belonging’ for dem. Executive creative director, Nicolai Smith, uddyber:

“Det er både interessant strategisk og kreativt. ‘Imagine a place’ giver plads til at fortolke platformens alsidighed og funktionalitet, uden at kommunikationen bliver for bogstavelig og sætter Discord i en snæver kasse. Vi skal inspirere folk og kommunikere om platformen på ny, samtidig med at vi bibeholder Discords finurlige tonalitet, der er med til at holde platformen original og menneskelig.”

Repositioneringen bliver fulgt op af en større brandkampagne, der forventes at være i luften 1. august.

Kort om Discord

  • Grundlagt i maj 2015 med hovedkontor i San Francisco, CA.
  • Voice-, video- og tekst-platform
  • 19 mio. aktive servere med mere end 150 min. aktive brugere månedligt
  • 350+ medarbejdere globalt
  • 40% af daglige brugere bruger voice funktionen 146 minutter i gennemsnit per dag.
  • 78% af aktive brugere siger, at de bruger Discord til andet end gaming
  • 2 x stigning i antal brugere fra 2019 til 2020

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club