Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

I Danmark kan en is-variant være en nyhed i fryseboksen. I Indien er fryseboksen den reelle nyhed. Det har banet vejen for et indisk is-mærke, som et dansk bureau har designet og brandet.

Når et dansk bureau ser et stort potentiale i FMCG-branding i Indien, er det nærliggende – og i det aktuelle tilfælde; korrekt – at gætte på Co+. Bureauet fortalte i denne uge på 9 Finans, TV 2 News, om sine aktiviteter i Indien, og Bureaubiz har kunnet berette om kildevanden Qua, et skomærke og et beauty-projekt – alle indiske projekter, som Co+ har været involveret strategisk i. 

Så når Co+ har leveret brandingen og designet af det indiske ismærke Hangyo, så er nyheden i mindre grad bureauets involvering og i højere grad, at et is-mærke i det hele taget ruller ud i landet.

”Infrastrukturen baner vejen – med stadig mere stabil el-forsyning og generatorer. Det gør det muligt at have is-lagre – både regionalt og lokalt. Og isen har været en succes fra begyndelsen,” siger Dan Sørensen, der er strategisk konsulent på Co+.

Hangyo hedder isen, der på et lokalt sprog betyder ’kom her’. Og dette aspekt rummer endnu en udfordring – at mejeriet Srikrishna er en familieejet virksomhed fra en lille region med sit eget sprog.

”Vi blev kontaktet af den schweizisk-indiske kapitalfond Capvent, der har interesser i mejeriet. Produkterne var helt i orden, men det haltede med at få dem ud over rampen. Capvent havde hørt om os fra Qua-lanceringen, så vi fløj til Goa for at mødes med familien: Bundprofessionelle – og søde – mennesker, der imidlertid ikke vidste så meget om branding og markedsføring. Is er et luksusgode i Indien, og de ønskede noget dansk design indover,” siger Dan Sørensen.

Co+ tog hul på processen i 2013 og har bl.a. leveret en brandmanual, en ny visuel identiet og et nyt logo. Eller faktisk mere banalt; leveret et logo med is i, for det var der ikke før.

”I løbet af processen er mærket ude i yderligere 2000 butikker, og siden lanceringen fandt sted i sidste uge er 200 flere kommet til. Så nu er Hangyo ude i 5200 butikker. Det er en succes, men da det nu engang er Indien og et land på 1,2 mia. personer, så er det faktisk blot en spæd begyndelse,” siger Dan Sørensen.

Bureauets rolle er herfra af den mere kontrollerende og konsulterende slags.

”Co+ er et strategisk bureau, der ser på manglerne hos kunden og brandet, og hvad man kan gøre for at optimere brandet. På lokalt plan er der kompetente kræfter, som kan implementere brandmanualen. Dem er vi i løbende kontakt med,” siger Dan Sørensen.

Hangyos logo – før og efter:

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaunyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer