Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Når lande og byer kæmper om de store sportsbegivenheder, er der store penge på spil. Netop nu er et dansk bureau med til at kæmpe for både VM i svømning og atletik.

Mange kender billederne, når de aller største sportsbegivenheder skal placeres, og i Danmark var vi helt tæt på for små to år siden, da OL blev tildelt Brasilien.

Men også uden for FIFA (VM i fodbold) og OL bliver der sat store ressourcer bag at byde på de store internationale sportsbegivenheder.

Det giver store kontrakter til rådgivere – og her er der et dansk bureau, som er begyndt at blande sig.

Det drejer sig om Raffinaderiet, der er blevet koblet på den mexicanske by, Guadalajaras kamp om VM i svømning i 2015 samt netop også blevet koblet på Quatars kamp om at få VM i atletik i 2015.

Opgaverne er kommet gennem en alliance med det schweiziske firma, TSE Consulting.

“De er eksperter i at tilrettelægge indholdet i et sådan bud. De ved hvilke ting, man skal slå på, og hvilke krav man skal kunne leve op til. Vores opgave er så at stå for den grafiske tilrettelægning og de kommunikations-strategiske overvejelser,” fortæller Mogens Damgaard, der er kreativ direktør i Raffinaderiet.

TSE Consulting har en dansker som direktør, Lars Haue Pedersen, som folkene bag Raffinaderiet kender fra tidligere.

“Vi har så genoptaget kontakten og var med, da Quatar vandt VM i håndbold i 2015,” siger Mogens Damgaard.

Det er et ganske omfattende projekt at arbejde med kommunikationen, og han fortæller, at bureauet i perioder næsten har en lille filial i Schweiz.

” Der kan være over 100 repræsentanter fra forskellige lande i de komiteer, der skal træffe beslutningen, og derfor er det interkulturelle aspekt meget vigtigt i de virkemidler, man anvender. Samtidig skal man f.eks. også have ansøgerlandets branding strategi med i overvejelserne, men selvom det er komplekst, så skal man også have gjort budskabet meget enkelt,” siger Mogens Damgaard.

Raffinaderiet har også Sport Event Danmark på kundelisten. Det firma arbejder på at trække store begivenheder til Danmark.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club