Dansk bureau skal håndtere nordisk social media budget

FiG

Tyske Bosch vil være førende i forhold til at engagere sig med gør-det-selv folket på de sociale medier. Det skal et dansk bureau hjælpe med.

Interessen for gør-det-selv er stor i de nordiske lande, og det er en interesse, der kommer klart til udtryk på Facebook, hvor forbrugerne med stor entusiasme viser projekter frem og udveksler erfaringer.

Tyske Bosch sælger mange værktøjer til gør-det-selv og nu vil selskabet styrke sin indsats på de sociale medier. Derfor har man valgt danske Patchwork til at håndtere et nordisk social media budget.

“Vi har meget fokus på at integrere social media indsatsen til vores øvrige kontaktpunkter med forbrugerne. Vi har et ønske om at være førende i kategorien på dette område, og her er etableringen af et nordisk social media set-up første skridt,” siger Online Manager Jacob Hald Odgaard fra Bosch.

Formålet med de tre landes Facebook-sider er at skabe et gør-det-selv univers med inspiration samt gode råd og vejledning til de mange gør-det-selv glade ‘håndværkere’.

Selvom de tre lande umiddelbart ligner hinanden meget, skal der tages højde for de kulturelle forskelle, som trods alt eksisterer. Hvor man i Norge og Sverige mest bygger i træ, bygger man i Danmark mest i sten og beton. Martin Olesen, direktør hos Patchwork, forklarer:

“Man kan ikke ukritisk bruge det samme social media content på tværs af landegrænserne. Derfor har vi et set-up, hvor vi udvikler en central retning i kommunikationen, men hvor en lokal redaktør sørger for tilpasning af indholdet til det enkelte marked. Det er en ambitiøs løsning, men vi kan konstatere, at det ikke fungerer når virksomheder forsøger sig på sociale medier ved at kommunikere på engelsk til de nordiske lande eller at maskinoversætte det sociale content,” siger Martin Olesen, direktør hos Patchwork.

Patchwork håndterer andre store brands på de sociale medier – det gælder f.eks. Carlsberg.