Doro er kendt for sine enkle mobiltelefoner, der ikke ligefrem henvender sig til firstmovers.
Men situationen for den svenske producent er ikke helt så enkel: Det enkle opfattes som simpelt, og produktet ses af flere som inferiørt i forhold til andre mobiler.
Det skal et dansk bureau, Adtomic, være med til at ændre på – med en ny, global kommunikation.
”Det er korrekt, at mobilen især henvender sig til seniors – bl.a. med et intuitivt interface, tydeligere lyd og nem at holde om. Men seniors er samtidig dem, som de øvrige mobilproducenter har valgt at ignorere,” siger Søren Pedersen, der er adm. dir. i Adtomic.
Han tilføjer:
”Set fra min stol er det længe siden, at Apple – eller Samsung for den sags skyld – har sagt ”It’s simple” – og netop det åbner et helt marked for Doro. Man kan jo lave en 1984-film a la Apple – med en ny skurk. For det er i realiteten utroligt svært for mange nye brugere at forstå en Apple i dag. I deres iver efter nye features og gadgets har de sat simpelheden over styr.”
Til et moderne, connected liv hører, at man kan følge familiemedlemmer på Instagram og sende billed- eller videobeskeder. Og de ikke-helt-så-unge ønsker, ikke så overraskende, at leve det fulde, hele liv – hele livet, og uden at blive hægtet af.
Det danske bureau har på den baggrund været med til at udforme den kommende kommunikation for mobilproducenten – en kommunikation, der bygger på et toside purpose/cause:
- Doro kæmper for at ‘enable seniors to do more’
- Doro er udfordrerne på mobilmarkedet
”At hjælpe og udfordre giver mening for Doro. Vi er på et marked, der domineres af features a la virtual reality. Der har ikke været talt funktionalitet i årevis – ingen lader til at spørge sig selv, om det her er godt eller giver brugeren en fordel,” siger Søren Pedersen.
Internationale erfaringer
Adtomic blev inviteret til pitch ud fra sin internationale erfaring – alle bureauets kunder er internationale – og pitchen skete ud fra et ønske hos Doro om at konsolidere antallet af bureaupartnere.
”Vores eget purpose er, at vi omfavner det komplekse – hvad enten det er produktet eller salgssituationen, der er kompleks. En smartphone er i sig selv ikke et komplekst produkt at forklare, men markedsføringen over for seniorer er kompleks,” siger Søren Pedersen.
Han uddyber:
”Vi sælger produkter til seniors, som enten synes, det digitale er irriterende, besværligt eller har besluttet, at ”det er ikke noget for mig”. Samtidig ønsker ældre, i lighed med alle andre, ikke at blive talt ned til, uanset om synet er svækket, og fingerfærdigheden er falmet. Samtidig ønsker de ikke at blive vist et fiktivt happy-life.”
Afsæt i Europa
Doros globale kommunikation har Europa som primære afsæt, og alene her er store indbyrdes forskelle:
”I Danmark har bedsteforældre dårligt nok tid til at være sammen med børn og børnebørn, mens det at blive ældre sydpå i høj grad er forbundet med at være sammen med familien. I Danmark og Norden har de ældre i relativt høj grad taget smartphonen til sig, mens mange seniors i England ikke har en smartphone,” siger Søren Pedersen.
Kampagnen for Doro ruller ud i andet kvartal på en række medier.
”Payoff’et bliver We upgraded the smartphone by adding simplicity. Doro går også ud på sociale medier – og her giver det sig selv. Du går som annoncør ikke på SoMe, med mindre du har noget at kæmpe for.”