Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Foto: Istock.

PR- og kommunikationsbureauet Related slår dørene op for en selvstændig analysevirksomhed, der skal give den globale rejsebranche indsigt i turisters rejseadfærd.

Hos det nordiske PR- og kommunikationsbureau Related mener man, at de globale rejsemønstre er under så stor forandring, at der er brug for en selvstændig virksomhed, der kan samle indsigter i turisters rejseadfærd og -præferencer. 

Bureauet slår derfor dørene op til en selvstændig analysevirksomhed, Travellyze, der samler Relateds analysekoncepter og -ydelser til et white label-koncept, der bl.a. tilbyder rapporter og indsigter omhandlende turisters rejseadfærd og -præferencer samt deres holdninger til en eller flere destinationer.

I en pressemeddelelse siger Henrik Koch, der er ejer af og direktør i Related, at man med Travellyze eksempelvis kan “få svar på, hvor de rejsende finder inspiration, hvordan de helst booker, hvordan de helst vil hhv. transportere sig og overnatte, hvad der er vigtigt for dem ved valg af rejsemål, hvor stort deres rejsebudget er og hvilke destinationer de gerne vil besøge.”

Konceptet er, at man enten kan bestille en rapport udfærdiget af Travellyze-teamet eller købe adgang til et online system, hvor man selv kan trække data og lave rapport. Dataen indsamles ifølge Related i samarbejde med analysefirmaer fra de pågældende markeder, og skal gøre det muligt at definere en destinations image blandt en bestemt målgruppe eller på et bestemt marked – og dermed benchmarke destinationen mod konkurrerende destinationer.

“Al data kan trækkes for et helt marked (fx danske, tyske eller hollandske rejsende) for at få et generelt overblik – eller segmenteres yderligere på bl.a. geografi, aldersgruppe, civilstatus, uddannelsesniveau og/eller indkomst,” siger Henrik Koch i pressemeddelelsen. 

Vil være global
Related oplyser, at konceptet er solgt til PR-bureauer på ni markeder, der har købt adgang til Travellyze. I øjeblikket har Travellyze data omhandlende turister fra Skandinavien og ni andre markeder samt vurderinger af over 100 destinationer.

Forventningen er, at man næste år kan levere data om turister fra i alt 25 forskellige markeder – og inden år 2025 er ambitionen at være på verdens 50 største outbound-markeder.

“Det giver destinationer og aktører nogle helt unikke muligheder for at bruge Travellyze som et globalt benchmarking-værktøj. Vi har allerede fået forespørgsler fra destinationer, der vil bruge Travellyze til at monitorere deres image og turisternes opfattelse af destinationen på tværs af alle deres markeder,” siger Henrik Koch.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club