Dansk bureau vinder sølvløve i Cannes

Julie Kolbeck,
redaktør

Uitch Iscratch vekslede i går aftes tre finalepladser i kategorien Health & Wellness til en sølvløve for Film Craft Direction. Og så havde fire danske stjernefrø en finger med i spillet, da Impact BBDO Dubai vandt en Grand Prix i kategorien Print & Publishing.

Det var en tårevædende affære, da der blev uddelt priser i Cannes i går aftes i kategorierne Health & Wellness Lions, Pharma Lions, Health Grand Prix for Good Lion, Health Agency of the Year, Health Network of the Year og Young Lions Health.

Health Track-kategorierne sætter nemlig fokus på psykisk og mental sundhed – og casene emmede derfor både af stor alvor og sorg såvel som håb og medmenneskelighed.

Danmark havde ét enkelt skud i bøssen blandt de mange cases: nemlig bureauet Uitch Iscratch Copenhagen og organisationen New Lives med kampagnen ’Voiceless Women’ om human trafficking, og det blev da også til en flot sølvløve for Film Craft Direction.

”Vi er selvfølgelig superglade, men det, der gør mig mest glad, er, at der nu kommer opmærksomhed på selve sagen,” fortæller Jacob Salling, creative producer i Uitch Iscratch, til Bureaubiz, og han giver i øvrigt hele æren videre til New Lives.

Han fortsætter:

”Overraskende nok, så har vi faktisk haft en del udfordringer med at få folk i tale. Vi udkom på EU’s internationale Anti-trafficking Day og afventede spændt de mange politiske tiltag, som vi forventede, dagen ville kaste af sig. Men der skete faktisk ikke det store. Der blev afholdt et enkelt møde, hvor man diskuterede en rapport omkring problematikken, men ellers var det faktisk kun os, der råbte op.”

Man havde endda ladet sig inspirere af open source software-tankegangen og lagt markedsføringsmaterialet frit tilgængeligt, så alle organisationer kvit og frit kunne være en del af bevægelsen mod human trafficking.

”Men vi fik kun 10-12 organisationer med, hvilket er underligt, da potentialet er langt større. Nu håber vi til gengæld, at sølvløven i Cannes kan give sagen den opmærksomhed, den fortjener,” slutter Jacob Salling.

New Lives består af 10 frivillige, som hjælper ofre med at etablere et nyt liv efter human trafficking. Og det er et arbejde som NGO’en, ifølge Jacob Salling, ikke får noget videre støtte for at lave. 

Når virksomheder inkluderer… 
Den helt store vinder blev dog IKEA og McCann Tel Aviv, der både sikrede sig to guldløver og en Grand Prix for kampagnen ’Ikea ThisAbles’ i kategorien Health & Wellness.

Fun fact: Personen i denne video er faktisk også copywriteren. Dette bekræftede ifølge juryen en ny bølge af ’creative pluralism’, hvor industrien endelig gør plads til marginaliserede mennesker.

Juryen fortæller, at ’Ikea ThisAbles’ fik Grand Prix’en, da den ikke alene inspirerer, men også besidder en enorm skalerbarhed, da idéen kan implementeres i alle Ikea-butikker verden over.

”I think we can all agree that there is a lack of hope in the world at the moment. We all feel it. Then imagine being marginalized. When big companies create product for people who are different it not only reinforces hope – they fill the gap between people using their products,” fortæller juryformand Shaheed Peera, executive creative director hos Publicis LifeBrands.

En anden stor vinder var i kategorien Pharma Lions, hvor bureauet McCann Shanghai og medicinalkoncernen GlaxoSmithKlineogså løb med en guldløve og en Grand Prix for casen ’Breath of Life’, der kombinerer smartphoneteknologi, et konkret sundhedsproblem og kinesisk pustekunst.


GSK og McCann Shanghai vinder den første Grand Prix uddelt i kategorien Pharma Lions i 3 år.

Grand Prix til danskerne… sådan da
En anden Grand Prix-vinder blev avisen An-Nahar og bureauet Impact BBDO Dubai med casen ’The Blank Edition’ i kategorien Print & Publishing. Og her figurerer der faktisk fire danske stjernefrø fra Kreativ Kommunikation på krediteringslisten, navnlig Maria Bianca Skriver, Amalie Valentine Maké, Christoffer Vejloe Christiansen og Joachim Anthin Kli.

“Det er jo helt vildt. Jeg tror ikke nogen af os havde regnet med, at vi på vores første år til Cannes, ville have haft muligheden for at have en finger med i spillet på en case, som ville gå hen og ende med at vinde en Gran Prix! Kæmpe stort tillykke til hele holdet bag An-Nahar-casen,” siger Joachim Anton Klintfält, Christoffer Vejlo og Maria Bianca Skriver, da Bureaubiz fanger dem i Cannes.

På officielle krediteringslister fremgår de fire unge mennesker som ‘Creative Support’, og det er da heller ikke småting, de har assisteret Impact BBDO med:

“Vores rolle var opbygningen af fortællingen og udarbejdelsen af case-videoen, som de så har gået ind og arbejdet videre med. Det har været en virkelig spændende og udfordrende opgave. Og så har vi skullet sætte os ind i en helt anden kultur for at kunne fange den helt rigtige stemning.” 

Ikke desto mindre er det følelsen af at have været en del af noget større, der gør det største indtryk på de fire Kreativ Kommunikation-studerende:

“Det bedste ved det hele er, at have været med til at bidrage til noget, der virkelig er udkommet og som reelt set har været med til at sætte et præg. Så alt i alt er vi bare rigtig stolte over at have været med på en stærk case som creative support, og vi lægger da heller ikke skjul på, at det var noget vi fik fejret i går sammen med Young Creatives Denmark.” 

 

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.