Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

MobilePay og Swipp får det svært. Med fingeraftryk bliver ApplePay både mere sikkert og bekvemt end de etablerede mobil-løsninger.

“Hov, overså verden lige en banebrydende nyhed fra Apple,” spurgte adm. dir. Jannik Liedner fra Lifted for et år siden, da markedet lidt skuffet tog imod nogle nye telefoner.

Hans pointe var, at den nye fingeraftryks-feature på telefonen var en væsentlig nyhed med potentiale til at ændre markedet.

Her et år senere begynder man så at se, hvad det kan føre til. Apple er kort sagt ved at blive en gamechanger på markedet for mobilbetalinger, mener Jannik Liedner.

“De har tre ting. 1. Telefonen kommer med ApplePay app’en, hvor man lige som MobilePay lægger sit kreditkort ind i telefonen. 2. De har NFC-teknologien, der muliggør, at man bare skal holde telefonen hen over en terminal for at få registreret en betaling. 3. Og så har de fingeraftrykket,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Allerede nu begynder vi også at se NFC-terminaler herhjemme. Her taler man så om, at man ind imellem – omkring hver 8. gang – skal bekræfte sin identitet. Men det udgør faktisk en sikkerhedsrisiko – hvis man f.eks. mister sin telefon. Her giver fingeraftrykket en bekvem og mere sikker løsning, og jeg tror, at ikke bare sikkerhed, men også tid og bekvemmelighed er en væsentlig faktor for forbrugerne.”

Jannik Liedner fremhæver desuden, at Apple har gjort sig den ulejlighed upfront at have indgået aftale med en lang række detailhandlere – som f.eks. Starbucks.

Det nye iWatch rummer også mange spændende muligheder.

“Men her er vi kun lige i starten. Der er en række problemstillinger i forhold til anvendelsen af uret. Det er dog naturligt for en helt ny teknologi. Men der er NFC teknologi i uret, og det har potentialet til både at bruges til mobilbetalinger samt erstatte f.eks. nøgler og mønter,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Den bekvemmelighed kombineret med sikkerhed, som Apple kan tilbyde er en gamechanger, og samtidig kommer Apple ind på markedet med al den styrke firmaet gang på gang har vist i forhold til at skabe alliancer og dermed skabe en forandring på markedet.”

Jannik Liedner fremhæver samtidig, at også Android-miljøet rykker på dette område. Det gælder f.eks. Google Wallet og den netop lancerede top-model fra Huawai med touch-aflæser og NFC.

“De er værd at nævne som seriøse globale spillere, der også vil være med i festen – og alle de store mobil-producenter har biometri i deres pipeline nu. Det bliver stort og kommer til at gå meget stærkt,” siger Jannik Liedner.

Han fremhæver desuden perspektiverne for e-handel. Den kommer til at eksplodere og smelte sammen med den fysiske handel, når man betaler med sin smart-phone.

Jannik Liedner mener desuden, at både MobilePay og Swipp vil blive ramt af konkurrencen fra ApplePay. Særligt Swipp bliver udfordret.

“De slår på en større udbredelse hos butikker – men det er en vanskelligere løsning at komme i gang med, og de planlægger så at bruge en stor markedsførings-kampagne for at konkurrere med MobilePay, der har opnået en betydelig first-mover fordel,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Der er dog nogle særlige sikkerhedsproblemstillinger i Europa og Danmark for banker og betalinger. Det kan betyde, at Apple starter på andre markeder – som f.eks. USA og Kina – og først senere tager fat i Europa. Det kan give de danske løsninger en fordel.”

Læs mere om ApplePay her

Kommentarer

  1. Der er ingen tvivl om at ApplePay vil få en markant betydning for mobilbetaling. Ikke fordi det på nogen som helst måde er en teknologisk landvinding, men fordi NFC’s indtog i Apple enheder vil få Nets til at få fingeren ud, da NFC nu har fået den endelige validering af mobilproducenterne.

    Sammenligningen mellem ApplePay og Mobilepay er som at sammenligne pærer og bananer. Nok vil Mobilepay miste betalinger i butikker, men det er heller ikke det som er appens primære formål eller Danske Banks formål. Appen vil stadig være danskernes foretrukne til at overføre penge til hinanden og det ændrer ApplePay ikke det mindste på.

    Der gik ikke mange timer efter at den indledende eufori i USA havde lagt sig til de første artikler fra store Tech sites begyndte at stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt Apples lanceringer rent faktisk var specielt banebrydende, og som der også bemærkes i artiklen fra Version 2, så er der for langt hovedparten af det som Apple præsenterede tale om, at Apple kun kommer på niveau med alle de andre. En faktum som Apple fanboys (hvilket jer tror Jannik Liedner er) og fangirls helt vælger at ignorere.

  2. @Ingeniøren: Jeg ved ikke om der er så stor kontrast, for mine pointer er ikke at iPhone 6 med NFC er hardwaremæssigt banebrydende nyt. Jeg siger blot at Apple Pay kommer til at accellere udviklingen indenfor mobile betalinger. PS: Prøv at læse kommentarerne til “kort-ekspertens udtalelser” i dit link… der finder du et par relevante pointer.
    @Anders: Jeg tror også at der fremover vil være plads til flere løsninger som f.eks. MobilePay… men lur mig om Apple Pay ikke også kommer til at understøtte “peer-to-peer” betalinger, ligesom MobilePay. Vi må se 🙂
    Og ja, indrømmet, jeg er nok lidt glad for Apple, men det gør mig ikke blind for at Samsung, Huawai, LG, Xiaomi og banker/kreditkortselskaber, Google, Microsoft og mange andre vigtige spillere også kommer til følge trop 🙂

  3. Forstår ik hypen.. sorry..
    Funktionen med fingertouch er ik ny i forbindelse med at betale, men fordi det er Apple, så springer verden i luften.
    Google har haft deres pay system i 3 år, det fungerer, Samsung understøtter det i Galaxy S5 med bl.a. PayPal – et enkelt strøg med fingeren, og der er betalt..

  4. Om det er mobilpay, ApplePay eller en helt tredje der løber med kagen er sådan set underordnet. Pointen er at vores sikkerheds barriere for betaling bliver mindre og mindre og nu begynder det at gå stærkt — rigtig stærkt. Det skal være bekvemt og hurtig. Når Dankort fra 2015 udbyder kontaktløs og kodeløs betaling på små beløb kommer det til at gå endnu stærkere. Tror at muligheder for spontan one click buy lige fra e-mail til annoncer og plakater kommer til at vælte over os meget snart.

    Så Jannik jeg er helt enig. Lavinen er begyndt og rulle.

  5. Swipp er ikke vanskeligere at komme i gang med for butikkerne end MobilePay.

    Mange butikker (tømrere, tandlæger, tøjbutikker, webshops) har set fordelen i Swipp; at det er en konto-til-konto-overførsel – og ikke en kortbetaling – og derfor har hurtigere clearing og uden det gebyr, som følger med en kort-transaktion.

    Swipp bider sig fast nu 🙂

    Vh Bolette (Jyske Bank)

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club