Dansk bureaudirektør: Sådan forandrer Apple betalingsmarkedet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

MobilePay og Swipp får det svært. Med fingeraftryk bliver ApplePay både mere sikkert og bekvemt end de etablerede mobil-løsninger.

“Hov, overså verden lige en banebrydende nyhed fra Apple,” spurgte adm. dir. Jannik Liedner fra Lifted for et år siden, da markedet lidt skuffet tog imod nogle nye telefoner.

Hans pointe var, at den nye fingeraftryks-feature på telefonen var en væsentlig nyhed med potentiale til at ændre markedet.

Her et år senere begynder man så at se, hvad det kan føre til. Apple er kort sagt ved at blive en gamechanger på markedet for mobilbetalinger, mener Jannik Liedner.

“De har tre ting. 1. Telefonen kommer med ApplePay app’en, hvor man lige som MobilePay lægger sit kreditkort ind i telefonen. 2. De har NFC-teknologien, der muliggør, at man bare skal holde telefonen hen over en terminal for at få registreret en betaling. 3. Og så har de fingeraftrykket,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Allerede nu begynder vi også at se NFC-terminaler herhjemme. Her taler man så om, at man ind imellem – omkring hver 8. gang – skal bekræfte sin identitet. Men det udgør faktisk en sikkerhedsrisiko – hvis man f.eks. mister sin telefon. Her giver fingeraftrykket en bekvem og mere sikker løsning, og jeg tror, at ikke bare sikkerhed, men også tid og bekvemmelighed er en væsentlig faktor for forbrugerne.”

Jannik Liedner fremhæver desuden, at Apple har gjort sig den ulejlighed upfront at have indgået aftale med en lang række detailhandlere – som f.eks. Starbucks.

Det nye iWatch rummer også mange spændende muligheder.

“Men her er vi kun lige i starten. Der er en række problemstillinger i forhold til anvendelsen af uret. Det er dog naturligt for en helt ny teknologi. Men der er NFC teknologi i uret, og det har potentialet til både at bruges til mobilbetalinger samt erstatte f.eks. nøgler og mønter,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Den bekvemmelighed kombineret med sikkerhed, som Apple kan tilbyde er en gamechanger, og samtidig kommer Apple ind på markedet med al den styrke firmaet gang på gang har vist i forhold til at skabe alliancer og dermed skabe en forandring på markedet.”

Jannik Liedner fremhæver samtidig, at også Android-miljøet rykker på dette område. Det gælder f.eks. Google Wallet og den netop lancerede top-model fra Huawai med touch-aflæser og NFC.

“De er værd at nævne som seriøse globale spillere, der også vil være med i festen – og alle de store mobil-producenter har biometri i deres pipeline nu. Det bliver stort og kommer til at gå meget stærkt,” siger Jannik Liedner.

Han fremhæver desuden perspektiverne for e-handel. Den kommer til at eksplodere og smelte sammen med den fysiske handel, når man betaler med sin smart-phone.

Jannik Liedner mener desuden, at både MobilePay og Swipp vil blive ramt af konkurrencen fra ApplePay. Særligt Swipp bliver udfordret.

“De slår på en større udbredelse hos butikker – men det er en vanskelligere løsning at komme i gang med, og de planlægger så at bruge en stor markedsførings-kampagne for at konkurrere med MobilePay, der har opnået en betydelig first-mover fordel,” siger Jannik Liedner og fortsætter:

“Der er dog nogle særlige sikkerhedsproblemstillinger i Europa og Danmark for banker og betalinger. Det kan betyde, at Apple starter på andre markeder – som f.eks. USA og Kina – og først senere tager fat i Europa. Det kan give de danske løsninger en fordel.”

Læs mere om ApplePay her