Dansk bureaukonference er blevet eksportvare

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

GroupM konferencen NextM er ikke bare længere en lokal konference. Det er blevet en konference, der bliver afholdt over hele verden. Mikkel Hagedorn, der fik ideen til konceptet og har fået det ud over rampen, har allerede gang i et nyt koncept.

GroupM afholder for fjerde år i træk konferencen NextM, der handler om den nyeste teknologi og kreativitet.

Hvert år er konferencen blevet større, men ikke nok med det. Konferencen er blevet en eksportvare, der afholdes i både nære og fjerne dele af verden.

I 2016 blev NextM også afholdt i Stockholm, sidste år kom Helsinki med og i år vokser NextM-konceptet også langt ud af Norden.

I 2018 planlægger GroupM således at afholde NextM konferencer i Østrig, Tyskland, Holland, Rusland og også lande som Kina og Mexico er med på konceptet.

Idemanden bag NextM-konceptet er danske Mikkel Hagedorn, head of innovation hos GroupM.

Hvad fik dig til at udvikle NextM konferencen?

”Vi var en del fra ledelsen i GroupM, der var i New York for seks år siden til et internt GroupM Summit, hvor vi blev inspireret om, hvad fremtiden vil bringe. Vi syntes det var rigtigt spændende, men ærgerligt, at resten af vores medarbejdere og vores kunder ikke også fik mulighed for at blive inspireret på samme niveau og så tænkte jeg, at vi da kunne holde noget her i Danmark.”

Mikkel Hagedorns tanke med konferencen er, at NextM skal nedbryde de barrierer, der kan være hos både kunder og medarbejdere med hensyn til at prøve noget nyt og måske mere risikofyldt:

”Det vi prøver med NextM, er at bryde den barriere ned, så risikoen ved at skabe ny kommunikation på de helt nye tech-platforme, ikke føles så stor og vi får helt klart en bedre dialog med vores kunder, når de har været med til en NextM konference for at blive inspireret.”

En slags Grøn Koncert
Den internationale ledelse i GroupM tog det danskudviklede NextM-koncept til sig i sådan en grad, at man begyndte at rulle det ud globalt – også selvom det ikke er billigt.

”Det koster mange millioner kroner. Det fungerer som en Grøn Koncert, hvor lastbiler kører rundt fra sted til sted og så deler vi omkostningerne. Vi har frem til nu i høj grad drevet NextM som en græsrodsbevægelse med frivillige fra vores nordiske kontorer, men i fremtiden er det intentionen, at vores kolleger i Tysklan vil være det globale koordineringspunkt.”

Efter at konferencen er blevet internationaliseret, er der kommet strengere krav til konceptet, fortæller Mikkel Hagedorn med et smil:

”Vi har flere gange fået tilsendt GroupMs globlae designguidelines, men det lignede altså en tandlægekonference og jeg måtte sige til min chef (Jonas Hemmingsen, red.), at det kom ikke til at ske,” siger Mikkel Hagedorn og fortsætter:

”En vigtig del af vores DNA er kreativitet og så går det altså ikke, at NextM ligner noget Deloitte eller revisionsselskaber kunne have fundet på. Vi skal signalere de skæve samarbejder, man kan lave i rummet mellem kreativitet og teknologi,” siger Mikkel Hagedorn og tilføjer, at han heldigvis har en chef, der tager eventuelle skideballer.

Endnu et koncept
Mikkel Hagedorn har allerede gang i et opfølgende koncept, der hedder NextM by night og som laves i samarbejde med Ålborg Universitet (AAU) og CSE/CBS.

”Og vi vil også meget gerne høre fra andre universiteter, der har interesse i tech,” siger Mikkel Hagedorn.

Ved NextM by Night har hvert universitet en time, hvor en professor eller en anden, der er tilknyttet universitetet, giver en keynote og derefter kommer de studerende og præsenterer deres projekter.

F.eks. sender Ålborg Universitet , Phd Roman Michon fra Stanford, der skal tale om New interfaces of music og så kommer de studerende fra linjen Sound & Music Computing og fremlægger deres projekter som de har udviklet i en workshop ledet af Roman Michon i ugen op til NextM.

”Vi har brug for personer med en teknisk uddannelse i transformationen af vores egen virksomhed, men når man spørger på DTU, hvor mange, som drømmer om et job i mediebranchen, så er der i dag ikke mange som rækker hånden op – det vil vi gerne lave om på!” siger Mikkel Hagedorn.

Antal deltagere til NextM:

2015: ca. 600 (DK)

2016: ca. 2.000 (DK+SE)

2017: ca. 3.000 (DK+SE+FI+DE)

2018: ca. 5.000 (DK+SE+FI+DE+AU+NL+RU)*

*Flere lande kommer løbende til