Dansk Design Center vælger to bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

Et digitalbureau og et designbureau har vundet et åbent udbud om ny visuel identitet og digital platform til Dansk Design Center.

Dansk Design Center har de seneste år opbygget en ny organisation og formuleret en ny strategi, der stiller skarpt på kerneopgaven – at fremme anvendelsen af design i erhvervslivet og bidrage til at styrke designbranchen i Danmark.


Disse forandringer skal opleves og synes tydeligt blandt virksomhederne og i designsektoren, og derfor gør Dansk Design Center (DDC) klar til at lancere en ny visuel identitet og digital platform.

Opgaven har været sendt i et åbent udbud, og DDC har valgt et konsortium bestående af designbureauet WAAITT (We Are All In This Together) og det digitale bureau B14.

Kommunikationschef Peter Kamph, DDC, begrunder valget med, at WAAITT og B14 lagde sig meget tæt op ad den brandplatform og de kerneværdier, centret har defineret.

“Ikke mindst lagde de op til en co-creation  proces med inddragelse af vores stakeholders, der talte direkte ind i Dansk Design Centers værdigrundlag, der bl.a. handler om at arbejde designdrevent og om at være åbne, lærende og nysgerrige. Altså: Tag jeres egen designmedicin og involvér jeres brugere – virksomheder og designere – helt fra start i processen, hvilket jo er klassisk designmetode,” siger Peter Kamph.

Han fremhæver de to bureauers bud på, hvordan man kan give plads og særpræg til centrets aktiviteter, men samtidig samlet visuelt under ét brand.

”Det vil ske via en særlig ikonografi, der både er skræddersyet til det digitale; til levende billeder og animationer samt til at visualisere data. Deres bud tog altså ikke blot højde for alle behovene i kravspecifikationen, men også i særlig grad for det medie- og teknologilandskab, vi skal bruge vores nye identitet og digitale platform i,” siger Peter Kamph.

Dansk Design Center forventer at tage den nye visuelle identitet i brug i forbindelse med lanceringen af det nye website og digitale platform medio november 2016.