Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

iF Design Award er blevet uddelt i München, og for første gang i prisens historie var der Guld både for produktet og emballagen. Til en dansk ostehøvl.

Steen Jauer og Land Designlab har allerede vundet priser for sit designarbejde for Osti ostehøvlen. Men nu kan de lægge to stærkt prestigebetonede priser til listen.

Fredag aften blev det til to Guld ved uddelingen af iF Design Award foran 2000 mennesker i München. Og for første gang i prisens historie blev både produkt og emballage belønnet med guld.

“Vi sætter en stor ære i at gøre en hverdagsgenstand og den tilhørende emballage til noget smukt, funktionelt og bæredygtigt. Og når produkt og emballage vinder hver sin pris i sammenhæng, og endda guld, er succesen total. Det er ikke set før i iF Design Awards 62-årige historie, og vi tager det som en kæmpe anerkendelse af det samspil mellem produkt, emballage og brand, som Land og Osti sammen har haft til ambition at skabe,” siger Steen Jauer.

Han lægger ikke skjul på, hvor han har hentet noget af inspirationen.

Land Designlab har nemlig en anden kunde, der står for at skære alt ind til benet: Tiger-butikkerne

“Jeg har lært rigtig meget ved at arbejde med butikskæden Tiger. Her er kunsten at blive ved med at skære ind til der ikke er flere options og så giver det sig selv efterfølgende,” har han tidligere sagt til Bureaubiz.

Juryens begrundelse for priserne lyder således:

Osti 01 ostehøvlen: “Tiltalende form, god balance og vægt, nem at anvende og minimalt ressourceforbrug: I dette produkt er disse kvaliteter i perfekt balance. Det er nemt at lave ensartede skiver af osten, også takket være en smart udtænkt non-stick overflade. For os er dette et smukt eksekveret, perfekt design.”

Emballagen til Osti 01 ostehøvlen: “Evnen til at præsentere en ostehøvl på et stykke pap uden nogen andre komponenter gør dette til et perfekt eksempel på emballagedesign, som er enkelt, funktionelt og æstestisk tiltalende på samme tid. Denne intelligente anvendelse af et klassisk materiale – velplacerede snit, som holder produktet sikkert på plads – er simpelthen genial.”

“Det har været en øjenåbner for os at følge ostehøvlen og emballagen vokse frem ud fra Sten Jauers visionære designtilgange, hvor vores kerneværdier omtanke, godt håndværk, ukompliceret brug og venlig form i så høj grad smelter sammen med oplevelsen af vores brand. Og at både høvlen og emballagen har opnået den højeste udmærkelse inden for design, viser for os tydeligt, at god forretning og godt design hører sammen,” siger Peter Hemmingsen fra Osti / Rollex.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club