Dansk digitalt bureau bliver global lead på Carlsberg

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

International bureaukonkurrence om det globale digitale budget er endt med et stærkt dansk islæt. Det gælder også konkurrencen, hvor en dansk bureaukonsulent hjalp til.

Carlsberg har valgt et internationalt netværk som sin nye digitale bureaupartner på globalt plan. Men resultatet har alligevel fået et stærkt dansk islæt, idet valget er faldet på LBi med bureauet her i København som lead for det internationale team, der skal håndtere opgaven.

LBi er valgt efter en international bureaukonkurrence med deltagelse af fire bureauer fra rundt om i verden.

Bureauet skal nu hjælpe Carlsberg med at udvikle en omfattende digital strategi for Carlsberg-brandet, der sigter mod, hvad man kalder for “multi touchpoint engagement programme”.

Men bureauet vil efterfølgende også komme til at eksekvere kreativt – uden dog at få eksklusivitet på Carlsberg. Bryggeriet forbeholder sig ret i alle bureaurelationer til at hyre andre, hvis man synes, der er behov for det.

“Men andre bureauer vil komme til at eksekvere på det framework, som LBi nu skal udføre,” siger Jakob Kalkar, der er Group Media & Digital Director i Carlsberg.

Der har desuden været et dansk islæt mere i konkurrencen idet Hestbæk Consult har hjulpet Carlsberg.

“Det var vigtigt for os at finde et bureau med reelle digitale kompetencer og ikke bare et traditionelt bureau, der var blevet digitalt. Her har Hestbæk nogle værktøjer, der hjalp os med at skære bruttolisten ned til de fire, der deltog i konkurrencen,” siger Jakob Kalkar.

Det nye samarbejde med LBi får ingen indflydelse på bryggeriets øvrige bureausamarbejder, og LBi vil komme til at samarbejde med øvrige lokale bureauer.