Af Finn Graversen, journalist

Novicell i Aarhus hører til de største danske digitale bureauer, og er kommet fornuftigt gennem corona-året.

De digitale bureauer er ikke dem, der har været mest eksponeret for corona-problemer, men når man har en størrelse som aarhusiansk baserede Novicell, så kan man godt risikere at have kunder, der har måttet stoppe op.

Og det var tilfældet. Regnskabet viser dog, at bureauet er kommet helskindet ud af året, hvilket bl.a. kan tilskrives vækst i de internationale afdelinger – herunder det engelske kontor.

“Da Danmark lukkede ned i marts, frygtede vi det værste. Vi havde mange kunder, der satte alle deres digitale aktiviteter i bero, og varme kundeemner der fra den ene dag til den anden blev kolde som en marts-nat. Men vi omstillede os, og så blev det hverdag i en ny virkelighed, hvor den digitale omstilling har fået fokus på direktionsgangene som aldrig før – omstændighederne taget i betragtning kan vi godt være ok tilfredse,” siger adm. dir. Per Kirchner, og fortæller videre, at bureauets internationale afdelinger er vokset med 20 pct., mens kontoret i England er vokset 30 pct.

“Da vi startede året, var brexit en af de helt store ubekendte i vores forretning. Men udover at det har gjort rekrutteringssituationen lidt mere besværlig i London, har det på ingen måde påvirket vores forretning negativt. Tværtimod har vi oplevet massiv tilgang af særligt store, internationale virksomheder, som søger en digital partner, der er mere end blot et digitalt bureau, men som i højere grad kan være det konsulenthus, der forstår virksomhedernes forretning og være med til at løfte dem digitalt. Der har vi stået stærkt,” siger Per Kirchner.

I Danmark har bureauet afdelinger i Aarhus og København, mens virksomheden uden for landets grænser er til stede i London, Madrid, Barcelona, Oslo og Amsterdam. 

Per Kirchner vurderer, at bureauet samlet set er kommet styrket ud af corona-krisen.

“Ligesom mange andre virksomheder har vi indrettet os på en ny virkelighed, som på mange måder har gjort os mere effektive. Jeg tror, at vi fremadrettet kommer til at bruge meget mindre tid på transport mellem vores afdelinger, ligesom vi også har fundet ud af, at meget af den daglige kontakt kan klares online. Desuden kan vi se, at vores medarbejdere er utrolig effektive, når de arbejder hjemme, så jeg tror også, at vi kommer til at fastholde en kultur, hvor medarbejderne arbejder der, hvor det passer dem bedst. Det vil give os gladere og mere effektive medarbejdere,” siger Per Kirchner. 

Nøgletal for Novicell

  • Bruttoavance 181,996 mio. kr., +0,7 pct.
  • Bruttoavance pr medarbejder 722.206 kr., -4,9 pct.
  • Lønandel 73,5 (70,2)
  • Resultat før skat 13,858 mio. kr., -24,0 pct.

Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club