Dansk dommer: For meget fokus på digitale medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Dansk dommer ved konkurrencen på Festival of Media savnede balance mellem digitale medier og off-line medier.

Jan Worre Pedersen, der er senior director of marketing excellence hos Arla Foods, var eneste danske dommer ved den netop overståede konference: Festival of Media i Montreux i Schweiz, der samler topfolk fra den globale marketing- og mediaverden.

Arla-direktøren, der var dommer i kategorien  ’Best communications strategy’, siger til Bureaubiz, at niveauet i de indsendte kampagner var meget højt og at der generelt var fokus på digitale muligheder på tværs af kampagnerne.

Den fokus – altså på det digitale – skinnede også igennem i indlæggene, hvor Jan Worre Pedersen dog godt ville have hørt lidt mere om de traditionelle medier:

”Der var stort fokus på at integrere de digitale muligheder. Jeg kunne godt tænke mig, at indlæggene havde været mere afbalanceret mellem digitale medier og traditionelle off-line medier. Der er selvfølgelig mange spændende ting inden for det digitale, men der anvendes jo fortsat rigtig mange mediepenge – fuldt beretttiget – via eks. tv og print.”

Jan Worre Pedersen synes i øvrigt, at der burde komme flere danskere til mediefestivalen, som viser flotte internationale arbejder.

”Der var mange glimrende kampagner fra Asien og Latinamerika, der gjorde sig rigtig godt. I et vist omfang var det store brands, der stod bag kampagnerne, men også mindre lokale mærker gjorde sig gældende, f.eks. det lokale ketchupmærke fra Indien, som vandt i den kategori, jeg bedømte ”.

Der var eet dansk arbejde med til Festival of Media. Det var Carlsbergs Uefa 2012 kampagne, der ikke fik en pris, men blev shortlistet i kategorien ’Best use of mobile’. Her var Carlsberg selv indsender.

En norsk Mediacom-kampagne for Ikea vandt prisen for ’Best Launch Campaign’.

Her er vinderne ved Festival of Media i Montreux samt – i parentes – de kampagner, der blev  ’highly commented’:

  • Best Entertainment Platform: ASOS #bestnightever / Carat Global Management * (The Beetle Shark Cage / MediaCom)
  • Best Engagement Strategy: British Airways Don’t Fly Support Team GB / ZenithOptimedia * (Coke Zero – Unlock the 007 in You / UM)
  • Best Use of Content: Winner: SAP A La Tortrix/ OMD * (From Shelter to Stage: Pedigree and Annie the Musical / Starcom MediaVest Group)
  • The Public Service Award: First Ever Portable Water Billboard / BPN * (Million Reasons to Believe in Thailand / Initiative)
  • The Effectiveness Award: I Have Already Died / Starcom MediaVest Group
  • Best Event/Experiential Campaign: Steal Banksy / Naked Communications * (The Miracle of Medinah / M2M)
  • Best Targeted Campaign: Kleenex Flu Predictor / Mindshare
  • Best Social Media Campaign: Follow2unfollow / Starcom MediaVest Group * (#PepsiMusicNow/ OMD)
  • Best Use of Mobile: Wheel – One missed call / OMD
  • Best Digitally Integrated Campaign: Polar Bowl / Starcom MediaVest Group * (Do You Want Duracell with That? / Starcom MediaVest Group)
  • Best Contribution to a Campaign by a Media Owner: Fusion Journeys, Emirates Airlines / CNN International
  • The BRAVES – Best Branded Entertainment : The Journey of Hope/ MEC * (McDonald’s Gets Grilled / UM)
  • Best Use of Emerging Technology: ASOS #bestnightever / Carat Global Management * (Enter the Game / Havas Media Group)
  • Best Launch Campaign: IKEA’s Magic Mittens / MediaCom * (Channel 4 Paralympics / OMD)
  • The Creative Use of Media Award: Polar Bowl/ Starcom MediaVest Group * (Her er der tre ‘highly commented: Do you Want Duracell with That? / Starcom MediaVest Group samt First Ever Portable Water Billboard / BPN og endelig The Economist – Quality in Your Face Journalism / PHD
  • Best Communications Strategy: Kissanpur – Where What You Grow Is What You Eat / Mindshare