#JegErDansk-filmen, der gik viralt i foråret, har vundet guld for Best Viral Campaign til marketingmediet The Drums Social Buzz Awards, der blev afholdt i London.
Non-budget videoen præsterede at vinde prisen foran SoMe-kampagner fra brands som Adidas, IKEA , Norwegian og Procter & Gamble – samt bureauer som svenske Acne og We are social.
Nedenfor kan du se Alex Sabour, Lelo Shalby og Sasan Askari , som er Gorilla Media, som har produceret videoen takke for deres guld-award:
Direktør for Gorilla Media, Alex Sabour, fortæller til Aftenshowet at #JegErDansk-videoen fik 1,5 mio. visninger på det danske marked indenfor 24-timer efter launchet, hvilket han beskriver som ‘uhørt’.
Alex Sabour uddyber til DR– programmet:
“Den gik viralt i Sverige og Norge kort tid efter og bagefter spredte den sig til Europa og Sydamerika.”
Siden launchen har videoen haft en global reach på 100 millioner og opnået 10 mio. visninger.
Du kan se eller gense videoen her:
Baggrunden for #JegErDansk
Den 9. februar 2017 vedtog et flertal i Folketinget, at man var bekymret over, at ‘der i dag er områder i Danmark, hvor andelen af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande er over 50 pct.’
Den udmelding kunne læses som, at man ikke er dansker, hvis man er efterkommer eller indvandrer fra et ikke-vestligt land.
Dette fik Alex Sabour, Lelo Shalby og Sasan Askari til at lave videoen #JegErDansk og slå den op på Facebook som et opråb over lovforslaget.
Videoens effekt og anerkendelse
I forbindelse med den høje grad af eksponering har videoen givet genlyd både nationalt og internationalt – og været omtalt i mere end 120 medier verden over – og været med til at få lovforslaget ændret.
#JegErDansk har nu vundet følgende priser:
Social Buzz Awards – Best Viral Campagn, London
Shorty Awards, Silver – Social Justice, NYC
MarCom Awards (5 priser), Dallas
Vega Digital Awards (7 priser), NY