Dansk instruktør har film med blandt de sidste 15 års 20 bedste

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Gunn Report har lavet en liste over de hidtil bedste film i dette århundrede. En af dem har dansk islæt – men herudover er der et bureau, som dominerer med 5 ud af de 20 film.

Der kan være mange måder at rangordne bureauer. Men kigger man på kreativitet, så er den mest normale at kigge på årets præstationer på kreative priser.

Hos Gunn Report har man dog fornylig søgt at identificere de bedste film indtil nu i dette årtusind, og det er der kommet en liste på 20 film ud af. Og så er det man kan se, om der er nogen der skiller sig ud på listen.

Men indledningsvist kan man kippe lidt med det danske flag, for Nicolai Fuglsigs film for Sony Bravia med de hoppende bolde i San Francisco er blandt de 20. Herudover er der et skandinavisk islæt i form af Forsman & Bodenfors’ Epic Split for Volvo.

Men tilbage til bureauerne. 5 af de 20 film er lavet af Wieden + Kennedy, og så kan man jo lidt frimodigt sige, at når de er i stand til at stå bag 5 ud af de sidste 15 års 20 bedste film, så må de være verdens bedste bureau til reklamefilm.

Det skal dog tilføjes, at det er forskellige afdelinger af Wieden + Kennedy, der står bag de 5 film. Og holder man fast i den tilgang, så er der ialt 11 bureauer/kæder involveret i de 20 film.

Euro RSCG kommer ind på 2. pladsen med 3 film, mens DDB, Fallon og McCann hver har 2 film.

Men uanset tillgang, så er her listen. Døm selv:

  • BGH Silent Aircon, “Dads in Briefs”, Del Campo Saatchi & Saatchi, Buenos Aires

  • Budweiser, “Wassup/True”, DDB, Chicago
  • Cadbury’s Dairy Milk, “Gorilla”, Fallon, London
  • Canal+, “Closet”, BETC Euro RSCG, Paris
  • Canal+, “The Bear”, BETC Euro RSCG, Paris

  • Chipotle, “Back to the Start”, Creative Artists Agency, Los Angeles
  • Dove Self Esteem Fund, “Evolution”, Ogilvy & Mather, Toronto
  • Guinness, “noitulove”, Abbott, Mead, Vickers, BBDO, London

  • Happy Dent Teeth Whitening Gum, “Happy Dent Palace”, McCann Erickson, Mumbai
  • Honda, “Cog”, Wieden & Kennedy, London
  • Honda, “Grrr”, Wieden & Kennedy, London KagSgWKaE_8
  • John West Salmon, “Bear”, Leo Burnett, London
  • Metro Trains, “Dumb Ways to Die”, McCann, Melbourne
  • Nike, “Tag”, Wieden & Kennedy, Portland

  • Nike, “Write The Future”, Wieden & Kennedy, Amsterdam
  • Old Spice, “The Man Your Man Could Smell Like”, Wieden & Kennedy, Portland
  • Peugeot 206, “The Sculptor”, Euro RSCG MCM, Milan
  • Sony Bravia LCD TV, “Balls” Fallon, London

  • Volkswagen Golf DSG, “Kids On Steps”, DDB, Berlin
  • Volvo Trucks, “Epic Split”, Forsman & Bodenfors, Gothenburg

Listen er fundet gennem en afstemning blandt 30 udvalgte kandidater:

Donald Gunn siger om listen:

“Not only do these commercials stand the test of time, but they have also influenced changes in brand communications. As such, we hope that they will bring inspiration and learning taking our industry to new creative heights.”