Dansk islæt i ny global Heineken-kampagne

Peter Engholm
25@mail.dk

For første gang i fem år går bryggeriet globalt ud med en kampagne. Omdrejningspunktet bliver ”The Entrance” fra Wieden+Kennedy.

Heinkeken havde et viralt hit med The Walk In Fridge, der også kom på tv – uden at der tilsyneladende blev gjort et større, dvs. globalt, nummer ud af det.

Det gør der nu – i form af endnu en viral visnings-magnet, The Entrance, der bliver hjørnestenen i den første globale kampagne fra Heineken i fem år, beretter AdAge.

Kampagnen med titlen Open Your World har versioner planlagt for USA, Storbritanien, Argentina, Sydafrika, Australien, New Zealand og andre lande.

I USA kommer tv-udgaver af The Entrance i luften i marts, og Euro RSCG, der er bureau for Heineken Lager, kommer til at bygge videre på elementer af filmen, der er skabt af Wieden+Kennedy i Amsterdam.

USA-bureauet var indtil forrige år Wieden+Kennedy i Portland, men “Give Yourself a Good Name” kastede ikke den store opmærksomhed af sig – og slet ikke sammenlignet med “Most Interresting Man in the World“, som Euro RSCG havde skabt for Heineken USA’s Dos Equis-brand, der er blevet en af de hotteste import-øl i staterne.

Nu skal The Entrence bane vejen – også i USA – for det hollandske ølmærke … og for et dansk band.

I filmen charmer en verdensmand-af-en-anden-verden sig igennem et selskab med elegante hilsner til højre og venstre – alle med referencer til andre spots i serien – for til sidste at optræde sammen med danske Mette Lindberg, der er forsanger i – og som i 2007 sammen med Lars Iversen dannede – The Asteroids Galaxy Tour.

Og det er da også gruppens The Golden Age, der fungerer som reklamens soundtrack.

Selv om The Asteroids Galaxy Tour er et forholdsvis ungt band, så er Heineken & The Entrance ikke deres reklamedebut. I forbindelse med et iPod Touch-fremstød i USA brugte Apple melodien Around The Bend, der stammer fra debutalbummet Fruit.

På samme album finder man også The Golden Age.