Bark Copenhagens kreative direktør rapporterer fra jurylokalerne i Eurobest, der byder på scannerlyde, fyrværkeri og hjælp til skadede fodboldspillere.

Eurobest afholdes i år for 22. gang. Denne gang i Amsterdam, hvor 600 delegerede fra i morgen onsdag kan suge til sig fra de mange seminarer og workshops i den gamle Børsbygning i Amsterdam. På det tidspunkt er resultatet af det meste af min jurys arbejde klar til at blive vist i den flote gamle sal. Men der er laaang vej endnu.

I fire dage er vores opgave at finde først det bedste (shortlisterne) og derefter det bedste af det bedste (guld sølv og bronze) i TV, Outdoor, Print, Radio og Integrerede Kampagner. Alene til min jury har 20 dygtige reklamefolk fra hele Europa revet en uge ud af kalenderen, heriblandt den adm. direktør for Scholz & Friends, Tysklands mest kreative bureau, og manden, som stod bag årets Grand Prix vinder fra Cannes, Carrousel for Phillips. Han hedder Chris Bayliss og viser sig at være en herlig fyr.

Vi starter med at bedømme TV. Bedømmelsessystemet er noget, der ligner en lommeregner trådløst forbundet til en computer. Proceduren er følgende: Kig på en film. Giv det karakter ud fra en skala, der betyder 1-3= ud i mørket. 4-6= Måske en shortliste. Og 7-9= Bestemt en shortliste og måske også metal.

Der er de ting, man har set før, hvis man følger lidt med (og har internetforbindelse): Evians dansende babyer. Heinekens mænd i køleskabet. Perriers smeltende verden. T-Mobiles Flashmob. Danske OK Benzins stangspringer/trampolinspringer/spydkastere. Men også for mig helt ukendte ting som en kampagne for en dokumentarfilmsfestival med gribende billeder fra virkeligheden og sætningen “You can’t make up reality”. Eller en tyrkisk film for en smertestillende pille, der havde lavet en aftale med en sportskanal om, at hver gang de viste fodbold og en spiller blev skadet, så skulle de sætte en reklame på for pillen forneden på skærmen med ordene “Når det gør ondt” ved siden af.

Eller den mere bizarre afdeling, hvor svenske ICA har ansat en ung mand med Downs Syndrom i deres butik, og fåret, der er alene på kontoret og beslutter sig for at kopiere sin bagdel. Sidstnævnte kan jeg ikke huske annoncøren for, men billedet sidder stadig på min hornhinde. Ligesom kampagnen mod belgisk produceret fyrværkeri, som Taleban køber lokalt i Belgien, fyrer det hele af på gaden, og alt går galt. Det er hylende morsomt og meget, meget politisk ukorrekt. Det er nok tvivlsomt, om de tre sidstnævnte dukker op på shortlisten, når vi skal se den igen torsdag.

Så er det tid til en hurtig frokost og en snak med Eurobests direktør, som også er direktør for Cannes Festivalen. Meget charmerende englænder. (Hvorfor er de altid det, kommer de noget i øllet?)

Efter frokost er det tid til at se på det arbejde, vi har lavet, inden vi ankom. Hjemmefra har vi stemt på Print og Outdoor, så her er det den foreløbige shortliste, vi kigger på. Her foregår afstemningen med en håndscanner.

Alle jurymedlemmer er udstyret med en, så det lyder som lørdag formiddag i Super Brugsen, biip, bip, biip, mens vi går rundt. Der er langt mellem snapsene i Print, hvor kun enkelte kampagner skiller sig ud.

Smukkest er en fransk kampagne for en bil med lavt CO2 udslip, hvor de har sat truede dyrearter ind i bilerne som crash test dummies. Så er det sjovere i Outdoor, hvor der virkelig er nogle begavede ideer.

Jeg kunne ikke stå for fitnesscenteret, der havde indbygget en vægt i bænken på et busstoppested, så når man satte sig ned, viste abribusen, hvad man vejede.

I disse kategorier kan man virkelig se, hvad eksekvering betyder. De bedste arbejder er virkelig fantastiske i deres finishgrad. Hvor er det skønt (og lærerigt) at se, når eksekvering gør en fantastisk ide endnu bedre og stærkere.

Sådan sluttede dagen i går, og vi forlod med firkantede øjne og tinnitus Børsbygningen, hvor de i den store sal gjorde klar til en anden prisoverrækkelse. Lidt rart at blive hevet ud af sin fordom om, at vores branche er den eneste, der mener, at den slags er vigtigt. Deres pris har endda et federe navn end vores: IBJ Awards, står der på lærredet. Det gav i hvert fald gode billeder i mit hoved, indtil nogen rev mig ud af min drøm med oplysningen om, at det var en international pris for bulk carriers.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club