Dansk kampagne får global opmærksomhed

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Blot halvandet døgn efter Velux lancerede filmen om The Indoor Generation er den blevet vist mere end 7,5 millioner gange, delt 71.000 gange på sociale medier og skaber debat verden over. Se den her.

I moderne samfund bruger vi 90% af vores tid indendørs. Det har været kerneindsigten i den nye marketingplatform, The Indoor Generation, som Velux har skabt sammen med &Co./NoA – og lanceret i tæt samarbejde med de globale partnere Oath og Weber Shandwick.

Projektet har været et år undervejs og har involveret et stort team hos både Velux og i NoA-gruppen (&Co og Hello Great Work).

En ny marketing platform
Den aktuelle kampagne består en global brandingkampagne i 31 Velux-markeder – med filmen om The Indoor Generation og kampagnesitet www.theindoorgeneration.com som spydspidser – og en lokal og mere produktfokuseret TVC-båret kampagne (solutions for the indoor generation), der rulles ud i Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Holland.

Brandingfilmen er produceret af Bacon og skudt på location i UK og Danmark. Den skal sætte tanker i gang hos mennesker verden over, forklarer instruktør, Martin de Thurah:

”Når man skal engagere mennesker globalt betyder, arbejder man med indsigter på et universelt niveau. Det har været en spændende opgave at være en del af at fortælle denne vigtige historie, og jeg håber, at filmen vil engagere mennesker i emnet, men også aktivere dem.”

Filmen er i skrivende stund blevet vist mere end 7,5 millioner gange og delt 71 mio. gange på de sociale medier.

Platformen bygger på globale ligheder, men giver også plads til lokale forskelle, siger senior director i Velux Lisbeth Meng Collignon og fortsætter:

”Målet med kampagnen er at skabe global opmærksomhed og en global samtale om sundhed, dagslys og indeklima, men selvfølgelig også at skabe et godt og fælles fundament for at tale om vores løsninger. Men dette projekt er større end Velux. Vi kan ikke løse udfordringerne alene, men vi vil bidrage til løsningen med vores produkter”.

Et opråb til fremtidige generationer
Velux har gennem mange år samarbejdet med forskere, arkitekter og entreprenører om at løse problemer med indeklimaet, men de fleste mennesker er ikke klar over de helbredsrisici, der er ved at opholde sig for meget indendørs i usunde omgivelser, og derfor er denne kampagne et opråb til fremtidige generationer.

“Fra første færd har hele vores team været personligt påvirket af de indsigter, vi har fået omkring indeklimaet. Det er en vigtig dagsorden – for os alle. Vi er meget stolte over at være med til at skabe opmærksomhed omkring vigtigheden af dagslys og frisk luft, men også være en del af at skabe en reel adfærdsændring i samfundet. Vi håber, at vi kan give indendørsklimaet den globale opmærksomhed, det fortjener – og at vi som bureau kan gøre en positiv forskel”, siger kreativ direktør i & Co, Robert Cerkez.

Kampagnen fremhæver fakta som:

  • Luften indendørs kan være op til fem gange så forurenet som luften udendørs.
  • Fugt og mug i boligen øger risikoen for astma med 40%
  • Mangel på dagslys påvirker vores humør, så 15% af os lider af SAD (seasonal affective disorder) eller varierende grad af vinterdepression
  • Dagslys kan booste børns indlæring med op til 15%
  • Børns soveværelser kan ofte være det mest forurenede rum i huset.

Credits:

  • Annoncør: Velux Group
  • Bureau: & Co.
  • Produktion: Bacon
  • Instruktør: Martin de Thurah
  • Media: Oath
  • PR: Weber Shandwick og Radius Kommunikation