Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Særkollektion fra Ikea skal nu ud i det meste af verden uden for Europa. Dansk bureau står bag designet.

Den københavnske design- og innovationsbureau, ArtRebels, står bag Ikeas særkollektion Bråkig, der blev lanceret for et år siden i Europa.

Nu lanceres kollektionen, der består af 30 produkter inden for bl.a. tekstiler, porcelæn, tapet, opbevaringsløsninger og møbler, i 20 lande primært uden for Europa – heriblandt Kina, Jordan, Australien og Thailand.

Danske kunder vil dog ikke have mulighed for at få fingre i kollektionen igen, selv om der var kø i Ikea i Danmark, da den i sin tid blev lanceret.

En del af aftalen mellem Ikea og ArtRebels var, at kollektionen kun måtte sælges i et begrænset antal i hvert land. Så de 20 lande, Bråkig nu lanceres i, er blandt dem, der ikke har ikke haft den til salg før – igen i et begrænset antal.

Det, der i dag fremstår som en succes, blev indledningsvist mødt med diskret løftede øjenbryn. Carla Cammilla Hjort, stifter og CEO af ArtRebel, sammensatte til lejligheden et team, som gennem en række intensive workshops med Ikeas svenske designteam i København udviklede Bråkig kollektionen:

“Vi tror på, at enhver opgave eller designproces starter med en dyb forståelse af mennesket, som vi skal kommunikere med eller designe til. Ikea virkede lidt skeptiske, da jeg sammensatte et hold uden en eneste møbeldesigner, men i dag er der smil hele vejen rundt,” siger Carla Cammilla Hjort.


Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club