Af Peter Engholm 25@mail.dk

Selskabet, der var blandt de første til at udfordre det danske stats-monopol på spil, melder sig ind i kampen om det liberaliserede spillemarked og har hyret en erfaren landechef.

Med 43 selskaber, der har søgt om licens til at drive spil-virksomhed i Danmark, er det næsten nemmere at fortælle, hvem der ikke har søgt, end hvem der har. Hvis ikke lige det var fordi, at størstedelen af selskaberne holder lav profil indtil 1. januar, hvor det store slag skal stå – herunder også på markedsføring.

Nu melder Storbritanniens største spil-udbyder, Ladbrokes, sig imidlertid også på banen – og alt andet ville da også have været en overraskelse, idet selskabet var blandt de første til at udfordre den danske stat på spil-monopolet – og Danske Spil på hjemmebanen.

En dansk sprogversion af Ladbrokes.com kom til i 2002, og året efter søgte selskabet den danske stat om licens. Her var svaret: Desværre, der er kun én licens, og den har vi altså givet til Dansk Tipstjeneste – som Danske Spil hed dengang.

Ladbrokes anlagde sag, fik ikke medhold ved landsretten – og ankede til højesteret. I mellemtiden proklamerede daværende skatteminster, Kristian Jensen (V), planen om at liberalisere spillemarkedet. Ladbrokes frafaldt herefter anken – og er nu til klar til træde ind på markedet, hvis – eller nok snarere når – licensen bliver givet om ca. tre uger.

Hos Ladbrokes er holdningen klar: “Målet er at udbygge vores brand recognition på det danske marked.” Til britiske eGaming Review konstaterer Adam Greenblatt, director, corporate & international development i Ladbrokes:

“Det her er en god og oplagt mulighed for Ladbrokes at udvide sin tilstedeværelse på markedet,”

Og til det formål henter må man nu en ny landechef, der imidlertid ikke er helt ny. Han behøver i al fald næppe lang tid til at sætte sig ind i forholdene:

Det drejer sig Richardt Funch, der var med til at bygge Ladbrokes op i Danmark. Efter godt otte år hos Ladbrokes tog han til Betsafe i januar i år, men vender nu tilbage:

“Det har været et kort år, men spændende: Alt er på plads for Betsafe til at sponsere både Superligaen og 1. division i fodbold, og vi skilles i fin forståelse og god ro og orden,” siger Richardt Funch.

Betsafe er i øjeblikket ved at afslutte en konkurrence mellem et dansk og et svensk bureau om spil-virksomhedens samlede kommunikation på i alt seks markeder.

Hvad angår Ladbrokes’ planer, er Richardt Funch ikke videre meddelsom – han tiltræder først stillingen som landechef for Ladbrokes et stykke inde i det nye år og er indtil da bundet af en konkurrenceklausul.

Ladbrokes har herhjemme Maxus som mediebureau, mens reklamebureauet for hele Ladbrokes er SapientNitro.

Kommentarer

  1. Jeg gad godt se en mand som Richardt Funch hos Danske Spil. Så kunne han virkelig geare dem til den hårde konkurrence. Den venter dem stensikkert. Måske han også kunne booste krakelerede lotto. Det oplever ellers opblomstring i disse dag. Selvfølgelig på grund de manglende vindere med rigtige onsdags lotto tal som kan se her http://www.vindertal.com

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club