Dansk marketingchef: Bliv ved med at skubbe til os

Peter Engholm
25@mail.dk

Intels Johan Jervøe var klar i mælet over for bureauerne på et Cannes-seminar. Det kan man ikke påstå, at seminarets absolutte superstjerne var.

En dansker fik det første og sidste ord på Cannes Lions-seminaret “Technology and its transformation of creativity”. Men det var en amerikansk stjerne, der tiltrak sig al opmærksomhed – for på scenen, i midten af en flok på en moderator og fire talere, sad ingen ringere end den ni-dobbelte Grammy-vinder og frontmand i Black Eyed Peas, will.i.am, der samarbejder officielt med Intel om at få teknologi og kreativitet til at spille bedre sammen, bogstaveligt talt.

En god idé at få ham til Cannes, men ærgerligt eksekveret. For will.i.am er en både populær og aktiv mand, der aftenen forinden havde givet en Black Eyed Peas-koncert foran 80.000 mennesker på Stade de France i Paris, for derefter at være DJ foran 200 personer i en klub. Så var turen gået til Cannes, og nu sad han så i lænestolen – med én times søvn på kontoen.

Det var en god forklaring på, hvorfor den ulasteligt klædte og stilfærdige stjerne var så lidt klar i mælet, og hvor Nick Brien, topchefen i McCann Worldgroup, kom på så hårdt arbejde som moderator. Efterhånden som de 45 minutters seminar skred frem, blev der oftere og oftere refereret til, hvad gruppen talte om, før de gik på scenen – åbenbart en bedre diskussion backstage end onstage.

“Radioen er et gammel medie … jeg mener, det er fra 1920erne. Nu laver man musik på den enkelte radio,” fik den sympatiske will.i.am fortalt – og gav også pligtskyldigt et bud på, hvad der karakteriserer en kunstner:

“Tag en idé og før den ud i livet – dét er kunst.”

Fair nok, men hvad angår seminarets emne, var der et konkret råd fra komponisten Tod Machover, der er opfinderen af Guitar Hero:

“Teknologien er en enestående hjælper, men kom ud i det virkelige liv, når du skal få ideer. Og du skal have ideerne først, noget du føler noget for, før du sætter dig. Maskinen er så kraftfuld, at den tager magten fra dig, hvis du bare sætter dig for at få ideer.”

Så vågnede will.i.am lidt, da han blev bedt om at give et god råd – altså igen uden for seminarets emne:

“Et ord: Passion. Vent ikke på nogen til at løse dit problem. Gør det selv og tag nogle chancer.”

Nå – men tilbage til danskeren, der ganske vist har boet i udlandet i en årrække: Johan Jervøe er VP sales and marketing group samt Director of creative services and digital marketing i førnævnte Intel. Han har desuden en fortid som marketingdirektør hos McDonalds i Tyskland.

Han slog indledningsvist fast, at Cannes er centret for kreativ misundelse.

“Det er som et OL, hvor du ikke når frem til finalen,” lød det indledningsvist fra Jervøe, der også fik seminarets sidste ord i form af “et godt råd” – som han brugte på en henvendelse til bureauerne:

“Innovationen er alle vegne. Brug den og skub os. Og bliv ved med at skubbe os. Tag ikke vores nej for et svar, men bliv ved med at få gode ideer.”